Landelijke publieke omroepen moeten het vanaf 2025 met minder geld vanuit de rijksoverheid stellen. Het kabinet heeft in de voorjaarsnota besloten de zogeheten rijksmediabijdrage met 24 miljoen euro te verlagen. Tegelijkertijd krijgt de NPO meer ruimte om geld te verdienen met reclame.
De verlaging is een van de bezuinigingsmaatregelen die het kabinet neemt om de gevolgen van de stijgende lonen en prijzen en de oplopende rente op de staatsschuld op te vangen. Vrijwel alle ministeries moeten daar in meer of mindere mate aan bijdragen.
Ster pleit voor overheidsingrijpen
Details over de verruiming van de mogelijkheden van de NPO om geld te verdienen met reclame zijn nog niet bekend. Eerder deze week maakte Ster, dat verantwoordelijk is voor de reclame-inkomsten op NPO-kanalen, bekend dat het vorig jaar 49 miljoen euro meer aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap kon afdragen door grote adverteerdersinteresse. Tegelijkertijd luidt Ster, niet voor het eerst, de noodklok over de stabiliteit van de afdracht in de toekomst. Een nieuwe Mediawet is de boosdoener en Ster wil het overheidsbeleid graag veranderen. 'Ster stelt voor dat de publieke omroep in overleg met Ster bepaalt waar meer of minder reclame mogelijk is om de samenleving het best te bedienen binnen de kaders die door de overheid worden gesteld.'
Ster-directeur Frank Volmer gaf vorig jaar al aan dat Ster graag (weer) online reclames wil verkopen aan commerciële adverteerders. Onder de Mediawet mag dat alleen aan partijen van algemeen nut, zoals musea.
(Bron: Redactie Adformatie / ANP)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!