Premium

Noelle Aarts stopt als bijzonder hoogleraar strategische communicatie aan UvA

Logeion moet jaar eerder dan verwacht op zoek naar opvolger

Logeion moet een jaar eerder dan verwacht op zoek naar een opvolger voor Noelle Aarts. Aarts begint per september als hoogleraar 'socio-ecologische interacties' aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Volgens Aarts valt haar nieuwe baan niet te combineren met haar bijzonder hoogleraarschap, de door Logeion gefinancierde Leerstoel Strategische Communicatie aan de UvA.

Celia Noordegraaf, binnen Logeion als bestuurslid verantwoordelijk voor de Leerstoel: . 'Ja, het komt sneller dan verwacht. Maar we begrijpen haar beslissing. Noelle heeft de leerstoel de afgelopen jaren voorbeeldig en op geheel eigen wijze ingevuld. Ze heeft wetenschap en praktijk zeker dichter bij elkaar gebracht.' Het officiële afscheid van Noelle Aarts volgt volgens Noordegraaf nog na de zomer.

Niet opjagen

Over de termijn waarop Logeion een opvolger denkt te hebben, kan Noordegraaf nog niets zeggen. 'Maar we laten ons niet opjagen. Binnen een half jaar? Nee, dat is te kort, maar het zou mooi zijn als we op C-Day 2018 - het jaarlijkse congres van Logeion, RM - haar opvolger kunnen presenteren. Dat moet zeker lukken.'

Noordegraaf is vanuit het bestuur van Logeion de trekker van het zogeheten Centrum voor Strategische Communicatie, waaronder de Leerstoel valt. Dat Centrum heeft als doel praktijk en wetenschap bij elkaar te brengen.

Boost

Noordegraaf: 'De komende periode gaat het Centrum de dialoog aan over de vraag: wat heeft de Leerstoel nu gebracht. En wat wil Logeion dat het ons in de toekomst brengt? Welke boost heeft het vak nu precies nodig? 'Veel mensen waaronder ikzelf zijn erg gecharmeerd van het samenwerkingsverband tussen zes Duitse universiteiten en bedrijven, waarin wordt gewerkt aan het onderzoeksprogramma value creating communication. Waarde creëren met communicatie. Dat ligt in het verlengde van het vraagstuk waar veel organisaties mee geconfronteerd worden. Wat draag je bij aan de maatschappij? Die vraag kun je ook aan het communicatievak stellen. Ik denk dat we daar nog een flinke stap in kunnen maken als communicatieprofessionals.'

Afkalven

Volgens Noordegraaf begon het wetenschappelijk fonds binnen Logeion de laatste jaren aardig af te kalven. 'Er kwamen geen nieuwe partners en dus ook geen geld meer bij. Ik heb mezelf tot missie gesteld om dat nieuw leven in te blazen.' Om de leerstoel te blijvend te kunnen financieren heeft Logeion onder een ambitieus programma opgezet om een breed aantal partners aan de vereniging te binden. Dat zijn in de eerste plaats bureaus, corporates en opleidingen. Zij dragen, afhankelijk van de omvang, een bedrag tussen de 2.500 en 5.000 euro bij. Daarnaast leeft het idee van een exclusieve club van tien prominenten die elk vijf nieuwe communicatietoppers vragen lid te worden. Die leden denken niet alleen inhoudelijk mee, ze dragen ook bij aan het fonds. Volgens Noordegraaf is er jaarlijks ongeveer een ton nodig, waarvan ongeveer 40.000 is bedoeld voor de Leerstoel. Daarnaast is geld nodig voor wetenschappelijk onderzoek, de tweede activiteit van het Centrum.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie