In veel gevallen zit je hele leven in je mobiele telefoon. Mail, contacten, agenda, locatie, interesses, je hardloopschema, favoriete muziek alles staat op dit apparaat. Het is niets voor niets dat in de EU een voorstel in de maak is waar informatie die terug te leiden is naar een individueel mobiel apparaat wordt aangemerkt als persoonsgebonden informatie. Door deze definitie te hanteren zal deze informatie onder de ePrivacy wetgeving vallen.
Dus ook hiervoor zal je een expliciete toestemming moeten verlenen wil je op basis van je mobiele apparaat commerciële boodschappen getoond krijgen. Een goede zaak, want met het verlenen van deze toestemming opent zich een wereld van relevante aanbiedingen. Reclame die je getoond krijgt zal gebruik maken van Geo locatie, agenda informatie of andere persoonsgebonden informatie en sluit zo beter aan op jouw persoonlijke voorkeuren en wensen.
De eerste stappen naar deze onbegrensde mogelijkheden worden gezet. Bloemen Bureau Holland heeft voor de campagne Moederdag 2012 een mobiele advertentie met store locator ingezet. Bij het klikken op deze advertentie kon je direct de meest dichtstbijgelegen bloemenwinkel vinden. Helemaal gaaf zou zijn geweest als je bij deze campagne verder kon met een klik naar agenda zodat je ook direct een herinnering toevoegt om de bloemen ook daadwerkelijk voor je moeder te kopen. Dat is optimaal gebruik maken van het mobiele toestel, en inspelen op menselijke tekortkomingen tegelijkertijd.
Met de huidige ad serving technieken voor mobiel is dit de realiteit. Alle standaarden voor targeting waaraan we binnen online adverteren allang zijn gewend geraakt zoals frequency, sequential, gewogen, geoptimaliseerde en verdeelde targeting van de ads is al mogelijk op mobiele toestellen. Deze ad serving is zowel mogelijk in app als op mobiele web pagina’s en software development kit (SDK) die zorgen voor de eenduidige creatie voor deze doeleinde zijn beschikbaar voor iOS en android. Voeg toe de mogelijkheid dat je op device kan targeten en je weet de ultieme relevantie te realiseren. Bijvoorbeeld de mogelijkheid tot click to app store. Door middel van device targeting wordt de gebruiker direct naar de juiste App store geleid om daar de app down te loaden geschikt voor zijn toestel. Als voor deze mobiele advertentieruimte dan ook nog realtime te bepalen is op welke individuele impressie een banner wordt getoond en welk bedrag daarvoor geboden wordt, oftewel real-time bidding (RTB), zal mobiel adverteren snel aan aandeel winnen binnen de digitale marketing budgetten. Mobiele RTB loopt ongeveer drie jaar achter op de automatiseringscyclus van online en zal langzaam inlopen. Deze achterstand zal juist een versnelling voor mobiele RTB groei betekenen. Feit is dat de meeste mobiele reclame wordt verkocht vanuit reclame-netwerken in plaats van direct door uitgevers zelf *. Dit zal aanzienlijk bijdragen in de snelle ontwikkeling van geautomatiseerde advertentie uitwisseling en het RTB-platform voor mobiele advertentieruimte.
Nu de mobiele advertentiemarkt technisch ook de juiste adserving technieken tot zijn beschikking heeft is het nu heel eenvoudig geworden om extra schaalbaarheid voor een digitale campagne te realiseren met het inzetten van mobiele inventory. Houd hier wel rekening bij dat de mogelijkheden om de reclame boodschap persoonlijker te maken eindeloos zijn. De unieke kwaliteiten van mobiel adverteren zijn eindeloos. Wees creatief, maak gebruik van de koppelingen en de click-to mogelijkheden, locatie mogelijkheden en de specifieke targeting mogelijkheden op het mobiele apparaat. Als je daarnaast ook rekening houdt met de grote betrokkenheid van mobiele gebruikers en de enorme klik aantallen die mobiele reclame haalt weet je je verzekerd van een succesvolle mobiele campagne.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!