Europese uitgevers pleiten deze week in een persbericht om grote techpartijen als Google en Facebook voortaan te laten betalen voor het delen en (her)gebruiken van content. Ze worden daarin gesteund door Microsoft. Ze zien er veel in om het Australische 'systeem' ook in Europa toe te passen. Daar werkt de overheid aan een zogenoemde ‘bargaining code’ voor eerlijke onderhandelingen tussen uitgevers en platforms en een bindend arbitragemodel voor vergoedingen.
Google en Facebook zijn daar tegen, want het beperkt ze in hun onderhandelingspositie. Facebook heeft in Australië inmiddels als tegenreactie het delen van nieuwsartikelen onmogelijk gemaakt.
Meer rechten
Per 7 juni gaat er sowieso een en ander veranderen in Europa omtrent het delen van content, ook in Nederland. Nieuwe wetgeving beschermt uitgevers tegen (her)gebruik van hun content zonder dat hier afspraken over zijn gemaakt, meldt de Magazine Media Associatie MMA. Voor muziek en televisie gelden vergelijkbare rechten al langer.
Maar juist dat onderdeel uit de Australische wet is belangrijk voor de vier Europese uitgeversorganisaties EPC (European Publishers Council), EMMA (European Magazine Media Association), ENPA (European Newspaper Publishers Association) en NME (News Media Europe). In het statement staat dat de nieuwe Europese wetgeving op zich meer rechten geeft aan uitgevers, maar dat aanvullende wetgeving nodig is. Dat Microsoft de uitgevers steunt, is opvallend, al koos het concern in de Australische kwestie ook de kant van de overheid.
Christian Van Thillo, voorzitter van de European Publishers Council en topman van DPG Media laat weten blij te zijn met de steun van Microsoft, maar waarschuwt ook: 'Laat u zich niet misleiden door te denken dat individuele deals hetzelfde zijn, want dat zijn ze helemaal niet en ze ondermijnen de rechten die ons zijn verleend. Alle uitgevers zouden een overeenkomst moeten krijgen - niemand mag buitengesloten worden.'
In een recent interview met Adformatie, zegt director Facebook Benelux Arno Lubrun: ‘Als je naar publishers kijkt, zie je dat alle partijen bezig zijn met een digitale versnelling. Of het nu kleine of grote uitgevers zijn, de urgentie is er. Het businessmodel is soms lastiger, zeker voor lokale nieuwsmedia. Nieuwsmedia zijn essentieel en wij enablen praktisch alle uitgevers en zijn een grote outlet voor nieuws.’
Google zegt in een statement (in Engels):
'We already have hundreds of partnerships with news publishers large and small across Europe, making us one of the biggest funders of journalism, and are working with publishers and governments as they roll out the Directive on Copyright in Europe. We have for long been partnering with the industry and sending money to publishers (traffic, Adsense, AMP, DNI and now 500+ Showcase deals in recent months across the globe) to ensure a vibrant news ecosystem. Partnership is the way forward, as opposed to additional unworkable regulation that benefits select legacy publishers at the expense of media and information diversity.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!