Dit blijkt uit de Merkenquête 2012, die in opdracht van strategisch adviesbureau Me®kcommissarissen is gehouden en uitgevoerd door Trendbox bij ruim 100 marketing en communicatie professionals.
M&C professionals zijn vooral op zoek naar praktijkinzichten en hopen daarmee, ondanks veelal dalende budgetten, toch uiteindelijk weer te kunnen gaan groeien. Accountability van marketing en communicatie-uitgaven en ook klantgerichtheid staan zeer hoog op de agenda. Daarnaast zien veel professionals het communicatieadviesbureau niet als volwaardige partner.
2011 is een jaar waarin erg veel is veranderd. De aanhoudend slechtere marktsituatie dwong veel organisaties te veranderen en flink in te leveren op het gebied van marketing en communicatie. Ook is de merktrouw in veel gevallen gedaald en zijn merken kwetsbaarder geworden. De omzet en het rendement is in de helft van de gevallen (verder) gedaald. Ook bleven in veel gevallen de marketing-, communicatie-, opleidings- en innovatiebudgetten onverminderd onder druk staan.
Het is een jaar waarin flink gesleuteld is aan strategie, organisatie en merk. Maar er is wederom veel uitgesteld en beslissingen zijn vooruitgeschoven. Een blijvend probleem is de nog steeds groeiende merkontrouw van veel klanten/consumenten. Het belang van klantgerichte services neemt sterk toe. Tegelijkertijd zijn de meeste bedrijven nog onvoldoende klantgericht.
Ook in 2012 is er dus wederom minder geld beschikbaar voor marketing, communicatie en opleidingsbudgetten, terwijl er wel meer gepresteerd zal moeten worden. Dit zal impact hebben op zowel merk- en communicatieprofessionals als op bureaus en adviseurs.Innovatiebudgetten krijgen in veel gevallen wel meer ruimte.
Voor 2012 blijven internet en social media erg belangrijk en verwacht de professionals voortgaande prijsconcurrentie en recessiedruk. Men is verdeeld over het omzetperspectief, budgetten stijgen nauwelijks. Opleidingsbudgetten blijven nog meer achter bij deze ontwikkelingen.
Accountability en innovatie zijn beiden absolute blijvers volgens de grote meerderheid. De klant op maat bedienen is en blijft de marketingopdracht voor de toekomst. De M&C professionals zijn vóóral op zoek naar praktijkkennis, -inzichten en –ervaring. Ook in 2012 blijven MVO en social media beiden zeer belangrijke trends voor organisaties. Daarnaast blijven huismerken stevig doorgroeien en veroorzaken prijsdruk voor A-merken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!