In de nieuwe eventlocatie B Amsterdam zijn vrijdag drie Mercurs uitgereikt: Happinez won Artdirection van het Jaar, Margriet is benoemd tot Magazinemerk van het Jaar en ‘Van armoede’ van Vrij Nederland won de Reportage van het Jaar.
Voorafgaand aan de 24ste uitreiking van de Mercurs vond voor de derde keer de Mag Inspiration Day plaats, een inhoudelijk 'kennis- en netwerkevent' met internationale sprekers als Marie-Pierre Lannelongue van Le Monde en Nicholas Blechman van The New Yorker en daarnaast onder meer Chris Helt (Villamedia), Rob Goossens (RTL Boulevard) en Cecile Koekkoek (de Volkskrant).
Een nieuwe wijziging is dat het aantal categorieën van de Mercurs waarvoor kon worden ingezonden dit jaar is teruggeschroefd naar drie, waar dat er in 2020, de laatste keer dat de prijs werd uitgereikt, nog acht waren. Zo zijn categorieën als Hoofredacteur en Cover van het Jaar gesneuveld. De categorie waar überhaupt niet voor kan worden ingezonden, de oeuvreprijs Mercur d’Or/LOF-prijs, werd in verband met het overlijden van Els Rozenbroek in augustus aan haar uitgereikt. Dus feitelijk zijn er dit jaar vier Mercurs uitgereikt.
Jury moet aan de bak
Arno Kantelberg, dit jaar Mercurs-juryvoorzitter, was tijdens de uitreiking opvallend kritisch over de wijziging. 'De suggestie wordt gewekt dat met minder categorieën het winnen van een Mercurs meer waarde heeft, maar ik krijg het idee dat het beoordelen van meerdere categorieën voor de jury in voorgaande jaren teveel werk was.' Daarnaast mocht je als magazine dit jaar voor slechts één categorie inzenden, waar in voorgaande jaren titels als Quote en Linda steevast met meerdere prijzen naar huis gingen, maar dat is dus verleden tijd. Kantelberg: 'Ik pleit voor meer categorieën én meer nominaties. En ja, ook dat is meer werk, maar daar moet de jury dan maar doorheen. Het moet gaan om de viering van het vak in de volle breedte.' Kantelberg kon hier als juryvoorzitter geen invloed op uitoefenen, zegt hij desgevraagd. 'Het was door het bestuur van tevoren in beton gegoten.'
Harriët Schrier, directeur van Magazine Media Associatie, dat de Mercurs organiseert, zegt dat de koerswijziging vooral een inhoudelijke reden heeft. 'De Mercurs wás altijd een feestje voor de branche, dat draaide om de uitreiking. Door de koppeling aan de Mag Inspiration Day ligt de nadruk meer op inhoud en kennisdeling, met daarnáást het uitreiken van de prijzen. De genomineerde cases voor Magazinemerk en Reportage van het Jaar werden gepresenteerd in een parallelsessie in het programma en de genomineerden voort Artdirection van het Jaar hadden een eigen expositie gedurende de dag. Deze drie categorieën hebben we heel bewust gekozen, ze sluiten perfect aan bij de bezoekers van de Mag Inspiration Day, namelijk de bladenmakers’. Of de Mercurs de koers van minder categorieën blijft aanhouden, weet Schrier niet. 'We gaan eerst deze editie evalueren. Maar ik sluit niet uit dat we volgend jaar teruggaan naar meer categorieën.'
Van Roosmalen reikt ‘beste reportage’ uit
Een speciale rol was tijdens de uitreiking weggelegd voor Marcel van Roosmalen, die als oud-reportageschrijver (HP/de Tijd, NRC, Adformatie) de prijs voor Reportage van het Jaar mocht uitreiken. Hij deed dat op de voor hem herkenbare wijze: cynisch. 'Als ik kijk naar de nominaties in deze categorie, zie ik interviews en achtergrondartikelen, maar dat is toch echt iets anders dan een reportage.' Vrij Nederland (WPG Uitgevers) met 'Van armoede' is een uitzondering op die regel en won -volgens de columnist terecht- de prijs voor beste reportage. Overigens schrijft Van Roosmalen zelf tegenwoordig nauwelijks reportages meer en is hij niet van de televisie, radio en als spreker op events als de Mercurs weg te slaan. Naar verluidt heeft hij tegenwoordig zelfs een manager die zijn agenda voor dit soort klussen beheert.
Eindredacteur in het zonnetje
Verder benoemde Kantelberg hoezeer het vak als journalist is veranderd, vooral de steeds kleiner wordende redacties baren hem zorgen. De oud-Esquire-hoofdredacteur brak daarbij een lans voor de ‘stille kracht’ van eindredacteur, die de laatste jaren niet zelden wordt weg bezuinigd, maar volgens hem van essentieel belang is voor de kwaliteit van een magazine. Luid applaus volgde. De redactie van Margriet (DPG Media), dat de prijs voor Magazinemerk van het Jaar won, is níet klein te noemen. Bij de benoeming van de prijs bestormde zeker twintig uitzinnige redacteuren het podium. Helene van Santen, die vorig jaar aantrad als hoofdredacteur, deed het tegenovergestelde van veel mediamerken: niet verjongen, maar juist de 60+ vrouw in de (online) spotlights zetten. In haar speech zei ze bijzonder trots op haar team te zijn.
Voor met name WPG Uitgevers was het een mooi Mercurs-jaar, dat met Vrij Nederland en Happinez twee van de drie Mercurs won. Opvallend, gezien het nieuws eerder deze week dat directeur René Witzel zijn vertrek aankondigde, hem wordt het creëren van een angstcultuur verweten. Ook zou het mediabedrijf in financieel zwaar weer verkeren, maar beiden zaken hadden klaarblijkelijk geen negatieve impact op de kwaliteit van de WPG-titels.