Premium

Mediabureaus over radioveiling: DPG grote winnaar

Ruud de Langen, Remon Buter en Evert Bronkhorst over de FM-frequenties. Van kwaliteitstaart tot eenheidsworst.

DPG heeft tweede frequentie naast QMusic binnen
Afbeelding: aangeleverd

‘Het ministerie van Economische Zaken mag wel een taart sturen naar Kink FM’, zegt Ruud de Langen van Dentsu Benelux. ‘Van de warme bakker’

Staatsecretaris Mickey Adriaansens kan namelijk 152,8 miljoen euro in de schatkist storten na de veiling van de FM-frequenties. Dat is een veel hoger bedrag dan de 120 miljoen waarop was gehoopt. Zonder Michiel Veenstra van Kink FM zou er helemaal niets zijn geweest.

Kink FM, dat zelf geen frequentie had, kwam in 2021 het geweer tegen een automatische verlenging van de vergunningen. De rechter gaf Veenstra cum suis gelijk en verordonneerde een nieuwe veiling. Kink FM valt nu opnieuw buiten de boot, maar de staat kon wel 152 miljoen inkomsten bijschrijven.

Minder belangrijk

‘Gemiddeld is er 12,7 miljoen betaald voor een FM-frequentie per jaar’, rekent De Langen voor, mediakenner bij uitstek en werkzaam als chief growth officer bij Dentsu. ‘Ter vergelijk: dat was 29,5 miljoen per jaar in de vorige veiling. Er wordt dus minder dan de helft betaald nu. Men houdt er dus rekening mee dat FM echt minder belangrijk gaat worden.’

De Langen reflecteert samen met Remon Buter van GroupM en Evert Bronkhorst van Abovo Media op de uitslag van veiling. Wie kunnen er juichen? Wat zijn de verliezers? En welke vraagtekens zijn er nog?

Bloedbad BNR?

Remon Buter, chief investment officer bij GroupM,  spreekt van een positieve uitslag. Het zijn de vertrouwde partijen – op één na - die gewonnen hebben. Er zijn wel wat verschuivingen, maar van grote onrust door bijvoorbeeld grote buitenlandse spelers die de boel op de kop zetten is geen sprake.

Buter: ‘Ik heb de bedragen gezien die zijn betaald, en daarmee is voor de mediabedrijven een prima businessmodel te bouwen voor de komende tijd.’

Eén grote verrassing was er wel. Als een black horse bleek ineens Financial News Radio bij de winnaars te horen, een tot dan toe volkomen onbekende speler, waarover kort na de verdeling van de FM-frequenties langzaam meer naar buiten komt.

Achter het radiomerk zit internetondernemer Joost Zuurbier, ceo van fintechbedrijf Bitsafe en eigenaar van een bedrijf in de domeinnaamhandel. Het station wil ‘een fris radioconcept’ brengen en richt zich met zakelijk en financieel nieuws op een jong publiek.’

Volgens De Langen kan dit ‘een bloedbad’ worden voor BNR dat zijn frequentie heeft behouden en nu in deze nichemarkt moet gaan concurreren met Financial News Radio.

Dubbele gevoelens

Ook Evert Bronkhorst, strategy director bij Abovo Media denkt dat BNR last zal krijgen van de nieuwe concurrent. ‘We krijgen twee nichezenders op financieel gebied. Ik vraag me af of daar ruimte voor is. Het is een klein specialistisch luisterpubliek en ook de advertentiemarkt is beperkt.’

Bovendien heeft Financial News Radio een ongeclausuleerd kavel. Bronkhorst: ‘Dus ze mogen ermee doen wat ze willen. Ik heb geen idee wat de plannen zijn, maar ik denk dat ze bij BNR wel wat nerveus aan het worden zijn.’

Remon Buter heeft er dubbele gevoelens bij. ‘BNR krijgt nu al niet zoveel van de 220 miljoen (advertentiegelden, jm), maar Financial News Radio moet ook zijn positie nog maar zien te veroveren. Een radiostation bouwen is een kwestie van lange adem. Je begint met niks en hebt de tijd nodig. Dat geldt ook voor Joe van DPG trouwens.’

‘Hard publiek stelen’

DPG Media lijkt de beste zaken te hebben gedaan met frequenties voor twee zenders, waarvan een voor het nieuwe Joe, vindt Ruud de Langen. ‘Ze behouden QMusic op de huidige frequentie en gaan heel hard Radio10-publiek stelen door Joe op die frequentie te zetten per september.’

Volgens Evert Bronkhorst heeft DPG wat het wilde, een tweede zender erbij. ‘Die gaan ook marktaandeel winnen omdat ze er veel mediapower achter kunnen zetten. Qmusic is er voor de hits van nu en Joe dat zich naar mijn verwachting op de jaren ’70 en ’80 richten; ik denk dat ze meer richting naar Radio10 gaan dan dat ze Radio5 willen beconcurreren.’

Talpa tevreden

Talpa kan tevreden zijn over de verdeling van de FM-frequenties is de opinie. Remon Buter: ‘Het houdt de frequenties van Sky Radio en Radio 538. Radio10 gaat naar kavel Veronica, dat is ongeveer gelijkwaardig, dat geeft wel wat rust.’

Over de resultaten van Mediahuis zijn de drie verdeeld. Evert Bronkhorst van Abovo vindt het ‘de verliezer’ van de veiling. ‘Mediahuis had vier frequenties en houdt er nu twee over: de geclausuleerde kavel van 100%NL en Veronica, dat op de oude Slam-kavel komt. Die is kleiner dan wat Veronica nu heeft.’

Dat Slam en Sublime naar DAB+ verhuizen is volgens Bronkhorst vooral voor het laatste radiostation geen goed nieuws. ‘Ik denk dat ze het erg lastig gaan krijgen.’ Remon Buter denkt daar anders over: ‘Beide krijgen nu de kans zich op DAB door te ontwikkelen, dat ook alleen maar groter wordt.’

Meer onderscheid graag

Waar Buter minder positief over is, is de positie van Veronica: ‘Het nieuwe kavel heeft minder distributie, dat is niet zo sterk als ze hadden. Dat zal een hele uitdaging zijn voor Mediahuis, want belangrijke Veronica-dj’s zijn naar Radio538 toegegaan. De contentmakers moeten opnieuw beginnen; ik ben erg nieuwsgierig met welke onderscheidende formats ze komen, want die hebben ze hard nodig.’

Dat onderscheid is wel iets wat onder druk komt te staan, vrezen Buter, Bronkhorst en De Langen. Doordat er nog maar twee geclausuleerde zenders zijn (BNR en 100%NL) zullen de andere zenders zich vooral op de massa gaan richten. Bronkhorst: ‘Het wordt meer van hetzelfde, denk ik. Een grote eenheidsworst.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie