ZenithOptimedia begint unit voor 'niet traditionele media'


Newcast is een zelfstandige unit binnen het netwerk van ZenithOptimedia en staat onder leiding van Tanya Joustra, die hiervoor de functie had van business en communication director. Nederland is alweer het veertiende land waarin Newcast van start gaat.
Internationaal staat de Nederland met de lancering van de nieuwe unit weliswaar niet vooraan in de rij. Maar het voordeel hiervan is wel, zoals Joustra bij de presentatie deze week voor een gezelschap van media-exploitanten opmerkte, ‘dat we kunnen terugvallen op de ervaring van een gedegen netwerk’.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
De lancering van Newcast is, zo bleek uit haar verhaal, een reactie van het mediabureau op ‘veranderingen in het medialandschap’. Veranderingen die plaatsvinden onder invloed van digitale en mobiele technologieën, dynamische verandering van de traditionele mediumtypen en de opkomst van sociale netwerken. In dit nieuwe ‘postmass’ tijdperk kunnen merken niet uitsluitend het medium gebruiken als kanaal om te zenden of als simpele contactpunten met hun potentiële consumenten.’
Merken moeten zich herdefiniëren in het licht van deze nieuwe ontwikkelingen. De intentie is met adverteerders na te denken over geïntegreerde oplossingen. Daarbij focust Newcast op drie gebieden: mediapartnerships (broadcast sponsoring en media partnerships), original content (op maat gemaakte content voor alle platforms, van mobiele applicaties tot tv-commercials) en Live (experiental, evenementen en ambient marketing campagnes).
Newcast verzorgt zowel het creatieve concept als het projectmanagement. Voor de uitvoering dan aanzitten met media-exploitant en wat Joustra betreft ook met het reclamebureau. Als die er tenminste bij betrokken is. Want hoe je het ook wendt of keert, Newcast is een beweging van het mediabureau in de richting van conceptontwikkeling. Daarmee raakt het mediabureau heel duidelijk aan het terrein van het reclamebureau. Op de vraag van een van de aanwezigen, wat nog de scheiding is tussen reclame- en mediabureau, reageerde Zenith directeur Linda Boks dat dit allang geen vraag meer is: ‘Daar zitten we ver overheen’.
Aan de andere kant raakt het initiatief ook aan media-exploitanten die inhouse concepten bedenken. Diverse printuitgevers en alle tv-exploitanten beschikken hiertoe over eigen afdelingen. De toegevoegde waarde van het mediabureau is dat concepten worden opgezet vanuit een ‘strategische gedachte, stelt Joustra. Iets waar het volgens Joustra bij concepten die tot stand komen bij mediapartijen nogal eens ontbreekt.
Een zwaar opgetuigde afdeling is het overigens nog niet. Bij de start is Joustra alleen. De intentie is om intensief samen te werken met de andere afdelingen van Zenith Optimedia, meer in het bijzonder met Zed Digital (bijvoorbeeld voor social media projecten). Verder wil ZenithOptimedia de afdeling opschalen al naar gelang de behoefte van klanten.
Overigens lanceerde ZenithOptimedia kort geleden ook een nieuwe unit voor zoekmachinemarketing: Performics
Onderstaand filmpje vertelt meer over Newcast.
NEWCAST from ZenitOptimedia Nederland on Vimeo.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid