Overslaan en naar de inhoud gaan

Social CRM: cases van ABN Amro, Orange en Starbucks

Vorige week donderdag legde Theo Slaats, partner bij Deloitte, op het IMME event uit wat social CRM is, en hoe bedrijven gebruik kunnen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorige week donderdag legde Theo Slaats, partner bij Deloitte, op het uit wat social CRM is, en hoe bedrijven gebruik kunnen maken van social media in hun CRM-strategie. Hij besprak daarnaast een paar cases van bedrijven die op dit moment de eerste stappen richting social CRM aan het zetten zijn: ABN Amro, Orange en Starbucks.

related partner content for mobile comes here

Volgens Slaats kunnen bedrijven op dit moment op drie manieren gebruik maken van social media in hun CRM-strategie. Allereerst intern, of zoals Slaats zegt: inside to inside.

bijvoorbeeld, een interne Twittertool waarmee werknemers makkelijker onderling kunnen communiceren.

De tweede: inside to outside. gebruikt hiervoor een online customer intelligence tool, die keywords in de gaten houdt. De tool kleurt groen als er positief over het merk en de producten gesproken wordt, en rood als er een negatieve stemming heerst.

De bank gebruikt de verkregen data voor analyses, het uiteindelijke doel is retentie en kostenbesparing. Slaats: ‘Daarnaast kun je de data gebruiken om je producten en merk sterker te positioneren, en kun je zien hoe je merk het ten opzichte van de concurrentie doet.’

Een andere manier van inside to outside: Orange ontwikkelde een ‘service cloud’, waarmee social networks worden gemonitord op vragen en gesprekken over producten van Orange. De informatie wordt vervolgens gebruikt om de klantenservice te verbeteren. Slaats: ‘Orange legt op deze manier de informatie gestructureerd vast, en formuleert aan de hand van de vragen een net, corporate antwoord dat de medewerkers van de klantenservice als standaard kunnen gebruiken. Deze antwoorden komen ook weer terug in de zoekresultaten van Google. Een stuk goedkoper dan de helpdesk bellen.’

Een outside to outside-benadering tenslotte is te vinden bij Starbucks. Zij ontwikkelden een platform waar consumenten terecht kunnen met ideeën, genaamd. Slaats: ‘Dat platform stelt bezoekers in staat te delen, te stemmen, te discussiëren, maar vooral: Starbucks laat ook zien wat het met de ideeën doet. Het is een soort intelligente ideeënbus. Met dat verschil dat je ook echt kunt zien dat er wat met je idee wordt gedaan. En Starbucks ziet waar consumenten behoefte aan hebben. Het platform stimuleert dus productontwikkeling en innovatie. Inmiddels zijn er 70.000 ideeën gepost.’

Een uitgebreide case-bespreking vind je hieronder:

Starbucks is niet de eerste met dit idee: Dell had al , Obama voor zijn verkiezingscampagne.

De risico’s van social media gelden ook voor social CRM. Slaats: ‘Social CRM moet je in feite zien een vervanger van iets dat je al hebt... Daarnaast zijn er risico’s voor je reputatie, is er de kwestie van intellectueel eigendom, dien je het gedrag van je werknemers online in de gaten houden, en ben je de controle over je merk kwijt.’

‘Maar daar staat tegenover dat je middels social CRM de relatie met je klanten sterk kunt verbeteren, je productiviteit kunt verhogen en door de samenwerking met klanten tot meer creativiteit en innovatie komt.’

Hoe start je en zorg je dat het aanslaat? Volgens Slaats blijven de meeste bedrijven in de testfase hangen. Hij geeft een aantal simpele handvatten:

- Ga het eerst gewoon een keer bekijken, en begin
- Luister naar je klanten en start daar waar het impact heeft. Niet alle klanten zitten op Twitter, bijvoorbeeld.
- Bedenk een goede focus
- Start klein en snel, en pak daarna door
- Zorg er voor dat het intern en door je klanten wordt opgepakt , en creëer vervolgens business value

Op Slideshare vond ik nog een 5 maanden oude presentatie van Slaats, waarin hij het verschil tussen traditionele en social CRM uitlegt:

View more from .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in