Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe commissie DDMA wil influencer beter meetbaar maken

Een commissie met vertegenwoordigers uit de branche moet voorkomen dat de slechte reputatie de influencer de kop kost.
Influencer
Influencer

De Grote Marketing Enquete van Adformatie oordeelde in 2019 niet mals over influencers. ‘Steeds meer marketeers spreken hun twijfels uit over de inzet van influencers. Veel meer marketeers dan vorig jaar noemen influencermarketing een hype, of zelfs onzin. Ruim dertig procent zegt nul merkeffect te zien ten opzichte van veertien procent in 2018. Marketeers zagen saleseffecten uit influencermarketing dalen van 38 procent naar 23 procent.’

related partner content for mobile comes here

Om het spreekwoordelijke kind niet met het badwater weg te gooien, richt de DDMA de Commissie Influencer Marketing op. Volgens Naomi van der Louw van de DDMA om de negativiteit rond de influencer te keren en het imago te verbeteren. “Een van de doelstellingen is het opstellen van een benchmark. Als we collectief op dezelfde manier gaan meten wat de effectiviteit is, dan kan veel onduidelijkheid worden weggenomen.

Potentie laten zien

Van der Louw erkent dat de reputatie van de influencer onder druk staat. Doordat adverteerders verschillende meetmethodes gebruiken om de effectiviteit te kwantificeren, is er wildgroei ontstaan. ‘We gaan onderzoeken hoe onze leden dat aanpakken. En we willen graag samen afspraken maken om zaken als engagement en bereik te standaardiseren.’, zegt Van der Louw. 'Het gaat nu een beetje de verkeerder kant op.''

Het inzichtelijker maken van de effectiviteit van influencermarketing door kennis te delen over de meetbaarheid is hierbij een belangrijke stap. Daarnaast wil de commissie de toegevoegde waarde en de potentie van influencermarketing laten zien voor bureaus, adverteerders en consumenten, door kennis, goede voorbeelden en trends te delen.

Naar volgende niveau tillen

De oprichting van de DDMA Commissie Influencer Marketing volgt op de herziening van de  Reclame Code Social Media en Influencer Marketing afgelopen jaar. De Stichting Reclame Code nam halverwege vorig jaar influencer marketing expliciet op in de code.

Martijn de Kemp, CEO van Storyboard, is verkozen tot eerste voorzitter van de Commissie Influencer Marketing. “Elk nieuw vakgebied heeft te maken met uitdagingen - bij influencermarketing is dat niet anders. Ik kijk er dan ook naar uit om samen met DDMA en de andere commissieleden influencermarketing naar het volgende niveau van volwassenheid te tillen.

Wie zich geroepen voelt om aan te sluiten bij de commissie is van harte welkom. Deskundige nieuwe leden zijn welkom.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in