Overslaan en naar de inhoud gaan

Marktgebaseerde strategie beste tegen diefstal

De wet is meestal niet de beste verdediging tegen diefstal van intellectueel eigendom.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vaak is het veel effectiever om gebruik te maken van (zes) marktgebaseerde strategieën om intellectueel eigendom te beschermen en inbreuk tegen te gaan of zelfs in een voordeel om te zetten. Toen muziekbedrijf BMG bijvoorbeeld worstelde met het probleem hoe het z’n CD’s tegen piraterij kon beschermen, leende moederbedrijf Bertelsmann 60 miljoen dollar aan Napster, de brutale file-uitwisselingsservice, om een op fees gebaseerde methode te ontwikkelen voor internettoegang tot muziek met een BMG-licentie. Waar BMG zichzelf als ‘werkzaam in de CD-business’ beschouwde, hanteerde Bertelsmann een bredere businessopvatting, namelijk ‘muziekregistratie en levering’.

related partner content for mobile comes here

Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in