Marktgebaseerde strategie beste tegen diefstal
De wet is meestal niet de beste verdediging tegen diefstal van intellectueel eigendom.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Vaak is het veel effectiever om gebruik te maken van (zes) marktgebaseerde strategieën om intellectueel eigendom te beschermen en inbreuk tegen te gaan of zelfs in een voordeel om te zetten. Toen muziekbedrijf BMG bijvoorbeeld worstelde met het probleem hoe het z’n CD’s tegen piraterij kon beschermen, leende moederbedrijf Bertelsmann 60 miljoen dollar aan Napster, de brutale file-uitwisselingsservice, om een op fees gebaseerde methode te ontwikkelen voor internettoegang tot muziek met een BMG-licentie. Waar BMG zichzelf als ‘werkzaam in de CD-business’ beschouwde, hanteerde Bertelsmann een bredere businessopvatting, namelijk ‘muziekregistratie en levering’.
related partner content for mobile comes here
related partner content comes here
Bron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid