Autoadverteerders overwegen boycot Quote


Volgens Communicatie Online zou ook Volvo zijn advertenties overwegen terug te trekken, en wellicht wel meer luxeautomerken. Een aanzienlijk deel van advertentie-inkomsten van het maand komen van de autobranche.
Het feestje had plaats tijdens de openingsavond van de AutoRai. Zakenblad Quote heeft op deze jaarlijkse autobeurs een stand in Hal 9, tussen merken als Volvo Cars, Aston Martin, Jaguar, Landrover en MG Rover. Hier ontving het tijdschrift deelnemers aan de jaarlijkse Quote Challenge Rally.
Volgens een zegsman van een betrokken automerk die niet met name genoemd wenst te worden, was de stand veel te klein voor de circa 300 gasten. Daardoor dwaalden de meeste bezoekers al snel met drankjes en hapjes over de andere stands in Hal 9, meldt de online dienst van het maandblad Communicatie.
‘En daarbij hingen ze niet alleen over, maar zaten ze met drank, eten en sigaren ook in de auto's. De allerlaatste modellen Jaguar, Volvo, MG Rover en Landrover zaten onder de smeersels en vlekken. En een lawaai dat de 300 genodigden maakten. Ze overstemden met hun gebral ieder ander bezoek van de omringende importeurs. Je kon relaties echt niet met goed fatsoen ontvangen’, aldus de zegsman.
Verzoekjes van onder meer de voorzitter van de RAI-vereniging en directeur BMW Nederland Arjen de Jong om de decibels uit de Quote-speakers te temperen, werden niet gehonoreerd. De Jong zou zelfs door het gezelschap zijn uitgelachen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWoordvoerder Diederik Reitsma van BMW Nederland bevestigt dat het automerk haar advertenties terugtrekt uit het tijdschrift. Hij ontkent echter dat er een verband is tussen dit besluit en het Quote-feestje of de wijze waarop RAI-voorzitter en BMW-directeur De Jong is behandeld. De advertentiestop is 'om budgettaire redenen.' Quote Media bevestigt echter bij monde van directeur Luc van Os dat de echte reden wel degelijk de Rai-rel is.
Huib de Vries, woordvoerder van Volvo Cars Nederland, wil het bericht dat Volvo zich als adverteerder terugtrekt, bevestigen noch ontkennen. 'Het kan heel goed dat we ons terugtrekken. We zullen daar ernstig naar kijken.'
Hij zegt het ‘niet zo erg’ te vinden dat de muziek dan een beetje te hard staat. ‘Quote is toch een beetje van het belletje trekken. Maar dat ze naar aanleiding van klachten die muziek nog harder zetten en ons uitlachen, nee, zo ga je niet met elkaar om. Vooral niet als je zakelijk een relatie hebt.'
De Vries bevestigt dat de pr-managers van de diverse automerken het gedrag van de Quote-redactie en haar gasten besproken hebben tijdens een vergadering op de laatste vrijdag van de beurs. Ook weet de Vries dat andere merken eveneens overwegen zich terug te trekken. 'Maar is er geen sprake van een gezamenlijk besluit.' Op de vraag om welke merken het gaat, antwoordt De Vries: 'MG Rover, Landrover, Aston Martin en Jaguar hebben het meeste last van Quote gehad.' Het zijn dan ook deze en wellicht nog andere merken die het voorbeeld zullen volgen van Volvo en BMW, concludeert Communicatie Online.
Een woordvoerder van Pon, dat met zijn merkenportfolio in een andere hal stond: 'Het is heel simpel. Als je met elkaar een ruimte deelt, heb je dus een zakelijke relatie met elkaar. Als een van de partijen zich misdraagt, is het logisch dat je de zakelijke afspraken met elkaar verbreekt.'
Hoofdredacteur Jort Kelder was zelf niet bij het feestje aanwezig. Volgens Volvo-woordvoerder De Vries bekende Kelder dat hij van alle ophef 'was geschrokken' en met de situatie 'in zijn maag' zat.
Quote Media-directeur Van Os spreekt van 'storm in een glas water'. Hij erkent dat het feest, 'op z'n Quote's', een beetje uit de hand is gelopen. 'Vooralsnog haakt echter alleen BMW af als adverteerder. Volgens de geluiden die ik opvang zal het met de andere adverteerders wel loslopen.' Volgens Van Os is het wrange aan de hele zaak dat juist de Rai Quote had gevraagd om de betreffende avond met muziek en dergelijke wat op te vrolijken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid