Overslaan en naar de inhoud gaan

Jochem Schouten (Ranja): 'Lokale merken worden steeds relevanter'

Het vernieuwde Ranja wordt een cleaner product.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het nostalgische limonademerk maakte ruim twee weken geleden een comeback in de schappen van Jumbo. Medeverantwoordelijk voor deze revival is professioneel ‘merkoppoetser’ Jochem Schouten, investment partner bij .

related partner content for mobile comes here

Schouten: ‘Het merk enkel terugbrengen naar de schappen is niet genoeg. Er was een reden waarom het merk in de oude vorm minder bestaansrecht had, dus wil je een merk ‘terugbrengen’ moet er een significante slag gemaakt worden. Het merk Ranja is nooit helemaal weg geweest, maar leidde een weinig zichtbaar bestaan. En daar hebben we wat aan gedaan.’

Wat zijn de grootste veranderingen geweest?
‘We gaan niet alleen qua smaak, maar ook qua gevoel terug naar de basis. What you see is what you get. We vernieuwen het logo, het design, de verpakking en het product zelf. Het merk moet weer relevant worden. Op aspecten als uitstraling, prijs, positionering en gezondheidsgevoel voldeed het niet meer aan de moderne tijd. De nieuwe Ranja moet met name een gezondere siroop worden, die duidelijk onderscheidend is van het overige aanbod.’

Waarom een limonademerk?
‘Jarenlang heb ik als marketing directeur van Heinz limonademerken als Karvan Cévitam en Roosvicee in mijn portfolio gehad. Ik ken de markt dus goed, maar weet ook wat er anders kan. Karvan Cévitam domineert de markt, dus de handel schreeuwt om een tweede speler. Het voordeel van een nieuwe speler is dat deze wat disruptiever kan denken en zich minder hoeft te richten op bijvoorbeeld efficiëntie en korte termijn resultaten.’

Maar waarom start je dan geen nieuw merk?
‘Dat hadden we kunnen doen, maar met een bekend merk als Ranja maak je direct een vliegende start. Onderzoek liet zien dat Ranja nog veel potentie heeft en veel nostalgische gevoelens en sympathie oproept. De smetjes op het merk zoals “chemisch” en “zoet” waren klein en vrij makkelijk te overwinnen. Met name ouders van nu hebben een positief gevoel bij Ranja.’

‘Daarnaast is de siropenmarkt een vreemde markt, aangezien bijvoorbeeld in de gemiddelde siroopsmaak aardbei voornamelijk appel en slechts een heel klein beetje aardbei zit. In Ranja Aardbei zit slechts aardbeiensap en in Ranja Framboos alleen frambozensap. Daarnaast gebruiken we duurzaam kristalsuiker, waardoor we een veel mooiere fruitsmaak krijgen. Door het gebruik van een unieke glazen fles hebben we geen conserveringsmiddelen nodig. De consument mag het product zien. We hoeven het product niet te verbergen. Door deze grote verbeteringsslagen ben je die negatieve gevoelens kwijt en bouwen we verder vanaf positieve nostalgische gevoelens.’

Naast Ranja zien meer oude merken – als Tjolk, Exota en Quick - een revival maken, kunnen we spreken van een trend?
‘Ik denk het wel, al bericht de media er eenzijdig over. Het is een leuke hype, dat meer nostalgische merken terugkomen, maar een hype is tijdelijk. Natuurlijk is het een lekkere start, maar achter de hype zit een enorme trend, namelijk de Provenance-gedachte. De lokale oorsprong van producten wordt steeds belangrijker. Hoe dichterbij huis producten komen, hoe fijner mensen dat vinden. Vooral voor food geldt dat lokaal scoort. Bij Heinz heb ik destijds gemerkt dat een uniforme mayonaise niet geschikt is om zowel het Verenigd Koninkrijk, als Nederland, België en Frankrijk te bedienen. Doordat de Unilevers en de Procter Gambles in deze wereld internationaal denken, biedt dat mooie kansen voor nieuwe kleine spelers en lokale adapties. Wij zien lokale merken dus steeds relevanter worden én dat is meer dan slechts een hype.&;

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in