Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit is het leukste strategische marketingboek van deze tijd

Een boekrecensie van Peter Fisks Gamechangers.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tekst: Jeanine Dijkhuis

related partner content for mobile comes here

‘Gamechangers. Are You Ready to Change the World? Creating Innovative Strategies for Business and Brands’ lijkt een werkboek dat uit zijn voegen barst van de ideeën en powertalk. Het begint met zeer lovende aanbevelingen van 20 vooraanstaande ceo’s voorin het boek en het eindigt met 100(!) voorbeeldcases van echte game changers. De auteur verwijst veel naar zijn helden van Apple, Nike, Dove en Virgin en de overtuigingen van goeroes als David Aaker en Simon Sinek.

Weinig nieuws onder de zon, zo schijnt het.

Zelf koers bepalen

Niets is minder waar. Dit boek is speels en vooral geschreven in de hoe-vorm, origineel en visionair. Bedoeld voor mensen die niet willen afwachten hoe de turbulente wereld om hen heen verandert. Die zelf hun koers bepalen om met een bestaande of nieuwe organisatie maatgevend te worden. Gamechangers zijn winnaars in idee en uitvoering.

In de opinie van Peter Fisk kunnen dat zowel ondernemers als marketeers zijn. Van wereldspelers en van kleine bedrijven. Gevestigde orde zowel als startups. De voorbeelden komen uit vele industrieën, waar steeds intelligentere consumenten machtiger worden, producten en diensten.

Niet mogelijk

Je kunt niet uit een boek leren hoe je gamechanger wordt. Het nadeel van voorbeelden is dat ze al eens eerder gedaan zijn. 

Je leest erover en laat je inspireren door het ‘waarom’ en ‘wat’ van anderen. Succes is met een sterk idee een klantprobleem oplossen. Op zo’n wijze dat de klant een fan van je wordt vanwege de waarde die je aan zijn leven toevoegt. In dit boek zijn de voorbeelden ontleed op veel dimensies. Niet bedoeld om de inzichten en gereedschappen te kopiëren, maar om tot een eigen uniciteit te komen.

In anders nadenken schuilt het concurrentieel voordeel voor de toekomst.

Als er al een uniforme karakteristiek tussen al deze zeer behendige gamechangers te ontdekken valt, dan is dat het tweeledig gebruik van de hersenen.

Uit onderzoek blijkt dat vooral ondernemers vertrouwen op de linker (logica en structuur) én rechter (intuïtie en emotie) hersenhelft.

Brede scope

Dit boek heeft een brede scope en wordt aanstekelijk omlijst met Fisks eigen modellen, waaronder maar liefst 16 canvassen op het gebied van toekomst, merk, creatie en prestaties.

Wil je als senior marketeer dit boek lezen? Absoluut. Het is het leukste strategische marketingboek van deze tijd. Peter Fisk wil dat jij de wereld verbetert en helpt je ‘to be bold, brave and briljant’.

Gamechangers
Peter Fisk
ISBN 9781118956977
Wiley

Praktisch:            ****

Leesbaar:            ****

Actueel:              *****

Vernieuwend:  *****

Ons oordeel:     ***** Een must

Deze recensie verscheen in Tijdschrift voor Marketing nummer 4, waar absusievelijk de naam van Max Kohnstamm bij stond. Jeanine Dijkhuis schreef de recensie

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in