Overslaan en naar de inhoud gaan

& Campagne officieel van start

De integratie-campagne van tien miljoen waar Rita Verdonk al een tijdje mee teasde, is afgelopen weekend officieel van start gegaan met…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met de &-campagne, ontwikkeld door het consortium Publicis, Van de Bunt, Pleon en Xsaga, wil de minister voor Integratie zich van haar gezellige kant laten zien en een positieve draai aan ons multiculturele land geven, zo meldt de Volkskrant. Verdonk al sinds eind oktober voor de campagne aan het teasen op de sites van MTV en TMF, via Boomerang kaarten en in Spits. Ook was de al in het najaar actief zonder dat toedracht en opdrachtgever werden onthuld. De mysterieuze actie van Verdonk stuitte in december op irritatie bij de Tweede Kamer, die meer wilde weten over de inhoud en de kostenverdeling van de campagne. Vrijwel alle fracties, ook die van de coalitie, meenden daarbij dat 10 miljoen euro wel erg veel was voor een campagne om een positievere toon te geven aan de integratie. Maar Verdonk riposteerde dat ze voldoend informatie had gegeven en dat de geheimzinnigheid rondom de campagne nodig was omdat die moet inspelen op initiatieven van onderaf en van heel Nederland en niet vanuit 'Den Haag'.

related partner content for mobile comes here

Voor de campagne zijn diverse ambassadeurs van ‘het goede voorbeeld’ gerecruteerd, zoals zanger Brace, Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine, radiomaker Giel Beelen en directeur betaald voetbal Henk Kesler. Zij moeten de positieve kanten van de multiculturele samenleving overbrengen.

Overigens kreeg Verdonk deze week ook een advies van de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO) gepresenteerd. In het 'Niet langer met de ruggen naar elkaar. Een advies over verbinden' verkent de RMO de mogelijkheden om de verbindingen tussen autochtonen en allochtonen op een structurele wijze te bevorderen. De raad stelt dat projecten om de integratie van allochtonen in de samenleving te bevorderen, de aandacht moeten vestigen op gemeenschappelijke interesses en doelen en niet op etnische verschillen. Zo kan een multiculturele straatbarbecue heel gezellig zijn, maar leren de deelnemers vooral wat er anders is aan de ander. Zaalvoetbalcompetities tussen witte, gemengde en zwarte stadswijken kunnen autochtonen en allochtonen echter duurzamer dichter bij elkaar brengen, omdat de bijeenkomsten over voetbal gaan en niet over etniciteit.

Verdonk meldde tegenover ANP blij te zijn met het door haar gevraagde advies en weersprak de suggestie van de RMO dat het accent in het integratiebeleid te veel is verschoven van de sociaal-economische achterstanden naar de culturele verschillen. Volgens haar zijn culturele factoren jarenlang ontkend en hebben ze nu een plaats gekregen in het beleid. De minister is ervan overtuigd dat je alleen effectief de achterstand kunt aanpakken als je ook iets doet aan de ‘culturele afzijdigheid’ van groepen in de samenleving.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in