& Campagne officieel van start
Met de &-campagne, ontwikkeld door het consortium Publicis, Van de Bunt, Pleon en Xsaga, wil de minister voor Integratie zich van haar gezellige kant laten zien en een positieve draai aan ons multiculturele land geven, zo meldt de Volkskrant. Verdonk al sinds eind oktober voor de campagne aan het teasen op de sites van MTV en TMF, via Boomerang kaarten en in Spits. Ook was de campagne site al in het najaar actief zonder dat toedracht en opdrachtgever werden onthuld. De mysterieuze actie van Verdonk stuitte in december op irritatie bij de Tweede Kamer, die meer wilde weten over de inhoud en de kostenverdeling van de campagne. Vrijwel alle fracties, ook die van de coalitie, meenden daarbij dat 10 miljoen euro wel erg veel was voor een campagne om een positievere toon te geven aan de integratie. Maar Verdonk riposteerde dat ze voldoend informatie had gegeven en dat de geheimzinnigheid rondom de campagne nodig was omdat die moet inspelen op initiatieven van onderaf en van heel Nederland en niet vanuit 'Den Haag'.
Voor de campagne zijn diverse ambassadeurs van ‘het goede voorbeeld’ gerecruteerd, zoals zanger Brace, Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine, radiomaker Giel Beelen en directeur betaald voetbal Henk Kesler. Zij moeten de positieve kanten van de multiculturele samenleving overbrengen.
Vacatures
Campagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuSenior PR & Communicatie Manager
Bobbery AmsterdamOverigens kreeg Verdonk deze week ook een advies van de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO) gepresenteerd. In het advies 'Niet langer met de ruggen naar elkaar. Een advies over verbinden' verkent de RMO de mogelijkheden om de verbindingen tussen autochtonen en allochtonen op een structurele wijze te bevorderen. De raad stelt dat projecten om de integratie van allochtonen in de samenleving te bevorderen, de aandacht moeten vestigen op gemeenschappelijke interesses en doelen en niet op etnische verschillen. Zo kan een multiculturele straatbarbecue heel gezellig zijn, maar leren de deelnemers vooral wat er anders is aan de ander. Zaalvoetbalcompetities tussen witte, gemengde en zwarte stadswijken kunnen autochtonen en allochtonen echter duurzamer dichter bij elkaar brengen, omdat de bijeenkomsten over voetbal gaan en niet over etniciteit.
Verdonk meldde tegenover ANP blij te zijn met het door haar gevraagde advies en weersprak de suggestie van de RMO dat het accent in het integratiebeleid te veel is verschoven van de sociaal-economische achterstanden naar de culturele verschillen. Volgens haar zijn culturele factoren jarenlang ontkend en hebben ze nu een plaats gekregen in het beleid. De minister is ervan overtuigd dat je alleen effectief de achterstand kunt aanpakken als je ook iets doet aan de ‘culturele afzijdigheid’ van groepen in de samenleving.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid