Een radiocampagne inzetten leidt niet tot een uplift in websitebezoeken is een veel gehoorde quote, maar het tegendeel is waar. Wist je dat je met een radiocampagne je websitebezoek kunt bevorderen en meten?
Dealerdirect het bedrijf achter onder andere ‘ikwilvanmijnautoaf.nl’ zet al jaren radio in om conversie te generen in een competitieve markt. Wij vroegen marketingmanager Juri Mensink van ikwilvanmijnautoaf.nl naar de keuze voor radio én de resultaten van hun laatste campagne gemeten door de Ster Radiometer.
In totaal zijn er ongeveer 8,8 miljoen personenauto’s in Nederland. Vergeleken met 10 jaar geleden is dit aantal met bijna 14% toegenomen. Veel mensen rijden een auto én verkopen hun auto als het tijd is voor een nieuwe. Dat laatste kan nog wel eens lastig zijn. 'Ikwilvanmijnautoaf.nl' helpt klanten hiermee.
Wat was het doel van jullie campagne?
“De belangrijkste insteek van onze campagne is het hoog houden van de naamsbekendheid. We willen top of mind blijven bij mensen als ze denken aan een platform om hun auto te verkopen. Daarmee willen we ook direct verkeer genereren en mensen ertoe aanzetten om naar onze website te gaan. Dit is extra belangrijk voor Dealerdirect, gezien concurrenten ook SEA-advertenties inkopen op de zoekterm ‘ik wil van mijn auto af’.”
Waarom het mediumtype radio?
“Ik vind audio/radio erg goed passen bij een dienstverlening als ‘ikwilvanmijnautoaf.nl’. Auto’s en radio zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, veel mensen luisteren in de auto tenslotte standaard naar radio. Daarnaast biedt het medium de mogelijkheid om in 5 tot 10 seconden onze dienst en propositie uit te leggen.”
Wat was het resultaat van jullie campagne?
“We adverteren al ongeveer tien jaar flink op de radio. Dit is de sleutel geweest tot de grote naamsbekendheid die ‘ikwilvanmijnautoaf.nl’ heeft opgebouwd onder het grote publiek. Vrijwel iedereen kent onze bekende radiospot én tune. Dit zorgt voor een constante toestroom van direct en organisch verkeer naar onze site. Met de huidige campagnes onderhouden we deze naamsbekendheid. Daarnaast zorgen de campagnes voor een uplift in websitebezoek en nieuwe bezoekers zoals duidelijk is geworden uit de resultaten uit de Ster Radiometer.”
Dealerdirect heeft gebruikgemaakt van de Ster Radiometer. Hiermee analyseert Ster samen met Mediasynced het effect van een radiocampagne op je websitestatistieken. Op deze manier heeft Dealerdirect inzicht gekregen in de uplift aan de hand van de radiocijfers van het Nationaal Luister Onderzoek en Google Analytics. Mediasynced heeft hier een geavanceerd model voor ontwikkeld. Er werd een flinke groei gemeten van het aantal sessies op de website van ‘Ikwilvanmijnautoaf.nl’. Daarnaast zagen we een groei van 8% van het aantal bezochte pagina’s en een toename van 2% aan nieuwe gebruikers.
Ook blijkt uit de Ster Radiometer dat het verkeer dat naar de website getrokken wordt daadwerkelijk organisch en direct verkeer is. Dit wordt mede veroorzaakt doordat de URL centraal staat in de spot van ‘ikwilvanmijnautoaf.nl’.
In hoeverre waren de inzichten uit de Ster Radiometer van Ster en Mediasynced interessant voor jullie?
“De inzichten waren erg verhelderend. We hadden al wel een idee van de effecten van radio op basis van onze eigen analytics, maar deze inzichten waren een stuk uitgebreider. Op deze manier hebben we de meest efficiënte tijdstippen en zenders voor het uitzenden van onze radiospot kunnen vinden. Zo kwamen we erachter dat kleine radiozenders voor ons relatief beter werken dan grotere zenders. Ook was het een grote verrassing dat adverteren in het weekend voor ons efficiënter is dan doordeweeks. Wij dachten het tegenovergestelde, maar niets bleek minder waar.”
“Voor deze campagne heeft Ster geadviseerd om ook meer nichezenders op te nemen in het radioplan. Aan dit advies lagen twee redenen ten grondslag: toegevoegd bereik genereren en nieuwe bezoekers naar de website trekken. Via de Ster Radiometer werd inzichtelijk dat deze nichezenders een significant groot aandeel hebben in de uplift die werd gerealiseerd ten opzichte van het aantal uitgezonden GRP’s op die zenders. Ook waren de bezoekers via deze zenders bijna allemaal nieuwe bezoekers.”
Wat heeft voor jullie succes gezorgd denk je?
“Dat is een combinatie van meerdere facetten. Creatie, mediastrategie, bereik, contacten en doelgroep spelen hier allemaal in mee. Het is een kwestie van de juiste creatie, op het juiste moment, onder de aandacht brengen bij de juiste mensen. Dat lijkt goed te lukken”
Blijven jullie in de toekomst radio inzetten?
“Zeker, we adverteren al tien jaar op radio en dat zullen we altijd blijven doen. Bovendien is de samenwerking met Ster altijd erg prettig. We worden goed geholpen en het inboeken van campagnes gaat snel en vlot door middel van de Ster Klantportal.”
Wil je net als Dealerdirect weten wat jouw radiocampagne doet voor je websiteverkeer? Zet dan de Ster Radiometer in. Neem voor meer informatie contact op met onze research consultant Eva Peer (eva.peer@ster.nl).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!