‘J/M moet de beste vriend van ouders worden’

J/M moet bij Mama Media Group en onder leiding van hoofdredacteur Phaedra Werkhoven van stoffig en zuur naar praktisch, maar ook leuk.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorig jaar november werd het glossy tijdschrift fabulous mama waarvan Phaedra Werkhoven hoofdredacteur is, overgenomen door Mama Media Group. De titel was eigendom van Bonnier Media. Werkhoven verhuisde mee. In januari nam Mama Media Group ook J/M (Voor Ouders) over van Weekbladpers (WPG Uitgevers). Werkhoven werd ook hoofdredactioneel verantwoordelijk voor die titel.

Leuk nog een blad erbij, vond Werkhoven, maar ook pittig, want het zijn twee titels waar nog wel het één en ander aan moet gebeuren. ‘Bij beide bladen is er ruimte voor creativiteit en dat is ook nodig. Daarom is het goed dat zowel fabulous mama als J/M nu bij Mama Media Group ondergebracht zijn. Hier wordt geïnvesteerd in merken. Mama Media Group is nu het grootste platform voor het bedienen van moeders in de hele fase van de zwangerschap, geboorte van hun kinderen tot aan het moment dat de kinderen het huis uit gaan.’



Phaedra Werkhoven

J/M verhuisde dus van een behoorlijk traditionele uitgever naar een omgeving met een heel andere uitgeefcultuur. ‘Ik ben een paar keer naar de Raamgracht geweest om te praten op het moment dat de overname duidelijk werd. Ik heb de medewerkers van J/M verteld dat er veel winst te behalen is met de titel. Ze hebben een tijd zonder hoofdredacteur gewerkt, dus er heerste iets van anarchie. Het was een beetje een shock voor ze dat er een dame van een glossy binnen kwam lopen. Maar de redactie wist ook dat het anders moet.’  

Niet meer bevoogdend
Werkhoven vindt dat J/M een tijd heeft stilgestaan. ‘Het blad was stoffig en zuur. Het kon wel een opfrisbeurt gebruiken. Met die mening en mijn visie erop ben ik naar de redactie gegaan. Ik heb gezegd: dit is mijn plan en zo gaan we het doen.’ Het plan: J/M moet niet meer het bevoogdende hebben, maar de beste vriend van ouders worden. Een blad dat je op ieder moment kunt raadplegen. Bijvoorbeeld als je je afvraagt wat je aan moet met een 13-jarige puber die dronken thuiskomt.’
J/M heeft alle potentie om een kwalitatief sterkte titel te zijn, vindt Werkhoven. ‘met informatie die ik elders niet vind. Praktisch, maar vooral ook leuk! Dat was weggezakt bij de redactie. Het leven is leuk met kinderen en daar waar het niet leuk is, gaan wij met J/M het leuk maken.’
J/M moet een wetenschappelijk verantwoorde titel worden, maar dan dus met een positieve inslag. ‘Een beetje NRC/Volkskrant-achtig.’

Team
Niet het hele ‘oude’ J/M-team gaat naar Mama Media Group. ‘Het team bestaat uit vier mensen, onder wie één webredacteur. Eén redacteur, een redactie-assistent en de marketingmanager blijven achter. Dat zijn uiteraard moeilijke beslissingen. Net als het feit dat de huidige redacteuren geen invloed hebben gehad op de restyling. Ik heb besloten om me niet te bemoeien met de nummers oude stijl en me aan de Meeuwenlaan op de restyling te richten.’

De restyling betekent dat er bepaalde rubrieken en columnisten stoppen en dat Werkhoven een nieuwe artdirector heeft aangesteld. ‘Die nieuwe artdirector, Judith Schoffelen is steengoed. Zij en ik zijn een gouden combinatie gebleken.’

Opvoedsite
De loopt goed, dus daar wil ze niet te veel aan veranderen. ‘De online content van J/M wordt veel teruggezocht. Het is duidelijk een opvoedsite, in tegenstelling tot fabulous mama. Dat is veel vluchtiger. We gaan er inhoudelijk niet heel veel aan veranderen, maar de site krijgt natuurlijk wel een look&feel in de nieuwe stijl van het magazine.’

Werkhoven vindt dat het merk J/M als een huis staat, maar er kan nog veel meer. ‘Er zijn nu al opvoedcursussen et cetera, maar er zijn allerlei uitbreidingen en spin-offs te bedenken. Maar eerst gaan we de markt verrassen met een totaal gerestyled blad.’

De eerste J/M nieuwe stijl is op 22 mei verkrijgbaar.

Beeld: J/M nog in de oude stijl. De aprilcover.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie