Jean Mineur is de grote winnaar geworden bij het Media Report 2022. In dit jaarlijkse onderzoek onder media-exploitanten, adverteerders en mediabureaus ging de exploitant van bioscoopreclame er met twee hoofdprijzen van door. Zowel in de categorie media-exploitanten als die van de audiovisuele media eindigde het op een 1e plaats.
Bij de mediabureaus kreeg Out of Home Masters de meeste waardering overall voor Dentsu Benelux.
Subcategorieën
In de subcategorieen zien we, naast de winst in 'audiovisueel' voor Jean Mineur dat bij Online & Mobile Showheroes als beste uit de bus komt, gevolgd door Seedtag.
In de categorie print is het opnieuw Value Zipper dat aan kop gaat, bij out-of-home moest een fotofinish de winnaar aanwijzen. Global verovert een eerste plaats met minieme voorsprong op Ocean Nederland.
De Top-10 lijsten
(alle respondenten)
Media-exploitanten
Jean Mineur is helemaal terug na corona en stijgt van de 3e plek vorig jaar naar de toppositie. Op redelijke afstand van Jean Mineur volgt Showheroes met een 2e plaats, BNR Nieuwsredio eindigde op plaats 3. De nummer 1 van vorig jaar, Value Zipper, eindigde opnieuw hoog met een 4e plaats.
1 (3) Jean Mineur Mediavision (Audiovisuele Media) 81,1
2 (7) ShowHeroes (Online en Mobile) 72,2
3 (5) BNR Nieuwsradio (Audiovisuele Media) 59,1
4 (1) Value Zipper (Print) 59,0
5 (11) Qmusic (Audiovisuele Media) 58,5
6 (22) Global (Out of Home) 56,8
7 (14) Ocean Nederland (Out of Home) 56,7
8 (16) CS Digital Media (Out of Home) 56,1
9 (4) blowUP media (Out of Home) 54,3
10 (-) Seedtag (Online en Mobile) 53,2
(Alle respondenten. Tussen haakjes score 2021)
Mediabureaus
Een kleine specialist, Out of Home Masters, scoort de hoogste waardering overall. Dentsu Benelux, vorig jaar de nummer 1, behoudt een topklassering en volgt op een tweede plek.
1 Out of Home Masters 63,0
2 Dentsu Benelux (oa Carat/Vizeum) 55
3 Abovo - Maxlead 41,7
3 Initiative 41,7
5 Mediaplus 40,5
6 Zuiver Media 37,2
7 Media Reverse 36,9
8 Stroom (voorheen de Media Maatschap & Stroom) 34,7
9 MediaCom 33,1
9 Zigt Mediabureau 33,1
(Alle respondenten)
Online & Mobile
ShowHeroes steelt de show met een eerste plaats. Nieuw bij de best gewaardeerde 10 vinden we Sijthoff Media, Seedtag en NRC Media en de FD Mediagroep,
1 ShowHeroes (Online en Mobile) 72,2
2 Seedtag (Online en Mobile) 53,2
3 Sijthoff Media (Online en Mobile) 51,9
4 Hearst Netherlands (Online en Mobile) 51,2
5 DPG Media (Online en Mobile) 50,0
6 NRC Media (Online en Mobile) 49,4
7 Talpa Network (Online en Mobile) 46,6
8 Value Zipper (Online en Mobile) 46,0
9 FD Mediagroep (Online en Mobile) 43,0
10 Ad Alliance (Online en Mobile) 41,5
Audiovisuele media
Ook bij de audiovisuele media een toppositie voor Jean Mineur Mediavision. Het BNR Nieuwsradio stijgt naar een tweede plaats, met kort daarop Qmusic.
1 Jean Mineur Mediavision 81,1
2 BNR Nieuwsradio 59,1
3 Qmusic 58,5
4 Ster (voor televisie) 39,3
5 Ster (voor radio) 38,4
6 RTL/Ad Alliance 37,3
7 Radiocorp 34,7
8 Talpa Network (voor radio) 32,5
9 Talpa Network (voor TV) 32,0
10 Sublime 28,9
Print
Value Zipper mag dan een klein stapje terug hebben gedaan in de algemene ranglijst dit jaar, bij de printmedia gaat het opnieuw fier aan kop, net zoals vorig jaar. NRC Media volgt op enige afstand.
1 Value Zipper 59,0
2 NRC Media 48,4
3 Het Financieele Dagblad 47,9
4 DPG Media - dagbladen 40,2
5 Mediahuis Nederland - dagbladen 34,8
6 DPG Media - huis-aan-huisbladen 34,5
7 Mediahuis Nederland - huis-aan-huisbladen 34,4
8 Mood for Magazines 32,4
9 DPG Media - publieksbladen 30,8
10 Emerce 30,5
Out-of-home
Een fotofinish. Global verovert dit jaar een eerste plaats, zij het met een minieme voorsprong op nummer twee Ocean Nederland. Ook CS Digital Media staat niet ver weg, en noteert een derde plek.