Innovate or Die geldt zeker ook voor de Grafimedia industrie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Drupa te Düsseldorf en zeker ook een uitgebreide tour op de HP stand en het erbij georganiseerde marketing seminar liet zien dat innovaties momenteel de grote levensader voor de Grafimedia industrie zijn. Of zoals een van de sprekers het treffend zei: “the nature of marketing & advertising has permanently changed” en dat dwingt alle aanbieders om over innovatie en andere business modellen na te denken. We zitten in een new age voor marketing en de opgave aldus Eric Pierre creatief directeur van BBDO France is helder: we verplaatsen binnen Marcom van massamedia naar mymedia en de opdracht daarbij is om te connecten met consumenten én daarbij het aansteken van emoties. “Make it personal” is de allerbeste strategie.

De Drupa is alleszins een bezoek waard, maar neem dan wel de tijd want het is een erg grote beurs.
Als je alle nieuwe drukpersen even wegdenkt, dan zie je erg veel innovaties op de stands en vooral met digital printing.

Digital printing maakt het mogelijk om i.p.v. 1tomany nu te communiceren naar 1to1.
En dé manier om je klanten of relaties te verrassen is om de boodschap persoonlijk te maken.
Dat maakt het ook mogelijk om folders en coupons de personaliseren en onderschat het effect niet.
Overigens is het nog maar de vraag of dit de bestedingen voor TV reclame echt onder druk zetten.

Eric Pierre van BBDO heeft een heldere verklaring voor de voorliefde van TV adverteerders: “brandowners have a strong urge to impose” Het zit in nou eenmaal in hun DNA.
BBDO heeft recent voor Smart CAR in Frankrijk nog een aansprekende billboardcampagne uitgevoerd waarbij iedere straat zijn eigen tekst meekreeg en zo spot-on kon communiceren met de straatbewoners. Door de digitale printing methodes kon dit erg snel en betaalbaar uitgevoerd worden en het gaf bovendien de verkoop van Smart cars een boost van 27%.


Verniewing in de applicaties

De vernieuwing zit hem vooral in de applicaties. Doordat digital printing veel sneller is én met kleine oplages ook efficiënt kan draaien zijn talloze nieuwere toepassingen mogelijk geworden.
Zo kun je denken aan je persoonlijke boeken en manuscripten, maar zelfs je eigen schoenenprints of wijnflessen in een kleine oplage voor je verjaardag of jubileum.
Zo kun je zelfs al voor ca. 16 euro je eigen Six pack bier laten printen met door jou ontworpen sleeves.
Wil je zelf in een zeer beperkte oplage of wellicht maar één uniek boek laten maken is zeker ook Blurb van HP een prima uitkomst.
Of wat te denken van (tijdelijk) behang in je woning of kantoor of het opnieuw decoreren van je auto of scooter. Maar ook is het bij HP mogelijk om je producten via digital printing van labels te voorzien, iets wat gunstig is omdat de aanlevertijd van de labels dan terug kan naar 1-2 dagen wat een grote efficiëntie op je voorraden kan betekenen.

De Grafimedia experts op het HP marketing seminar zijn ervan overtuigd dat er met aan aanhoudende stroom van innovaties zeker toekomst is voor de print industrie en wijzen er fijntjes op dat Facebook weliswaar erg populair is, maar je kunt het nog altijd niet vasthouden. De algemene markttrend gaat zeker verder richting sneller, persoonlijker en daarmee ook in kleinere oplages en daar weten aanbieders als HP goed op in te spelen.
Het is voor deze bedrijfstak zeker noodzakelijk om zichzelf opnieuw uit te vinden en het begint erop te lijken dat steeds meer aanbieders op het juiste innovatieve spoor zijn terechtgekomen.
Ook met de nieuwste vormen van printing gaat het nog steeds om emotie en voldoen aan meer persoonlijke behoeftes, een prima ontwikkeling. Eens kijken hoe lang het duurt voordat je ook je eigen tattoos en prints voor jouw eigen handtas via je digitale printer kunt maken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie