IGTV, oftewel Instagram TV: kennen we het nog? Het is inmiddels dik vier maanden geleden dat het nieuwe videoplatform van Instagram groots werd gelanceerd. Sindsdien is het eigenlijk heel stil gebleven rondom IGTV. Maar waarom? En gaat dit nog veranderen?
Mobile first: verticale content
De mediawereld is volop in beweging: we kijken met ons allen steeds minder tv en meer online video, zoals Netflix en YouTube. Bovendien kijken we online andere soort video’s dan op tv. Jongeren zijn groot fan van content dat gemaakt is door YouTube creators en influencers. Van weekvlogs en tutorials tot unboxingvideo’s: jongeren bekijken dit soort video’s gemiddeld minimaal een uur per dag. Dit doen ze vooral op hun telefoon. olgens Instagram zal videocontent tegen 2021 goed zijn voor 78% van het mobiele dataverkeer. In andere woorden: mobile first content is the way to go.
IGTV: een gat in de markt?
Als je met de tijd mee wilt gaan moet je dus mobile first videocontent maken. Dat zag Instagram ook, en dus lanceerde het op 20 juni IGTV: een videoplatform waarbij gebruikers langere, verticale video’s kunnen uploaden. Waar je met Stories korte en snappy content deelt van maximaal 15 seconden, is IGTV gemaakt voor langere video’s. Content creators kunnen hier hun hart ophalen, want – net als op YouTube – kunnen ze langere content maken en delen. Iedere gebruiker kan video’s tot 10 minuten uploaden en grotere accounts zelfs tot 60 minuten. Het extra voordeel van IGTV is dat influencers gemakkelijk hun followers van Instagram kunnen bereiken. Althans, in theorie.
Waarom blijft het stil?
Hoewel IGTV een logische stap lijkt in de richting van mobile first videocontent, is het vooralsnog geen groot succes. Er zijn nog te weinig content creators die specifiek content creëren voor IGTV. Veel video’s zijn doorgeplaatst vanuit YouTube en dus niet verticaal. Daarnaast blijft het aantal videoviews op IGTV laag ten opzichte van een tijdlijnpost. Waar een video van Anna Nooshin op haar Instagram-tijdlijn en YouTubekanaal gemiddeld 130K views krijgt, haalt ze op IGTV gemiddeld maar 45K views. Logisch dus, dat influencers liever content delen op de kanalen waar zij meer views krijgen.
Influencers en bedrijven: what’s in it for them?
Op dit moment zijn er nog geen mogelijkheden om te adverteren op IGTV. Voor influencers valt er dus nog weinig te behalen: het platform wordt relatief weinig gebruikt en er zijn nog geen mogelijkheden om geld te verdienen. Influencers zullen daarom waarschijnlijk niet snel de switch maken van YouTube naar IGTV. Instagram CEO Kevin Systrom heeft gezegd dat er in de toekomst wel advertentiemogelijkheden zullen zijn, zodat het interessanter wordt voor beide partijen. Dit zal zeker zorgen voor een groei van het platform.
Een vicieuze cirkel..
Advertentiemogelijkheden ontbreken, influencers stappen nog niet massaal over op IGTV en hierdoor is er een gebrek aan kwalitatieve, entertaining content op het platform. De meeste mensen voelen hierdoor niet de behoefte gebruik te maken van IGTV: er is immers nog niet veel te zien. Dit zorgt ervoor dat de videocontent die wél beschikbaar is, relatief weinig wordt bekeken. En tsja, waarom zou je als influencer content maken waarvan je weet dat het weinig views gaat opleveren én waar je geen geld mee kunt verdienen? Een vicieuze cirkel…
Gaat het nog wat worden?
Hoewel IGTV nog niet massaal wordt gebruikt, verwachten wij dat dit in de toekomst zeker gaat veranderen. Allereerst moeten we niet de kracht van videocontent vergeten. Naast het feit dat online video alleen nog maar groter wordt, kun je met videocontent echt een verhaal vertellen en een connectie maken met de doelgroep. Bovendien leent het platform zich perfect voor veel verschillende industrieën. Onderwerpen als beauty en lifestyle zijn bijvoorbeeld ontzettend populair op Instagram, maar videocontent op Instagram is beperkt tot 1 minuut. Met IGTV kun je video’s, zoals make-up tutorials, nog meer vertellen en hiermee je content naar een hoger niveau tillen!
Durf aan de slag te gaan!
Wacht niet op de rest, maar begin zelf met het creëren van content voor IGTV (dan wel in samenwerking met een influencer). Want hoe meer kwalitatieve content er op IGTV beschikbaar is, hoe meer mensen het platform gaan gebruiken en hoe meer content er wordt gedeeld. En dan zou het zomaar kunnen dat IGTV een echte gamechanger wordt in de wereld van social media en online video!
Ben je op zoek naar een expert die je hierbij kan helpen? Bij Storyboard zijn we gespecialiseerd in influencer marketing en het ontwikkelen van videcontent (inclusief lange formats) voor social media. We helpen je graag! Neem gerust contact met ons op via hello@storyboard-agency.com
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!