IBM, Disney, Apple en Warner Bros. stoppen met adverteren op X om antisemitisme

Eigenaar Elon Musk van X steunde een antisemitische tweet.

Elon Musk

Verschillende bedrijven adverteren voorlopig niet op X nadat eigenaar Elon Musk een antisemitische tweet had gesteund. Grote adverteerders als Disney, Apple, Paramount en Warner Bros Discovery hebben laten weten zich terug te trekken. 

Op X verscheen een bericht met de strekking 'joden wakkeren de haat tegen blanken aan'. Musk reageerde met: 'Je spreekt de waarheid.'

Eerder stopten IBM en entertainmentbedrijf Lionsgate al met advertenties op het sociale netwerk. Er verschenen IBM-reclames onder berichten die nazi-ideeën propageerden.

Tesla en het Witte Huis ook kritisch

Investeerders bij Tesla lieten eerder weten dat Musks uitspraken het automerk kunnen schaden. Ook het Witte Huis levert kritiek op de X-topman. Een woordvoerder noemt het 'onaanvaardbaar dat zulke leugens worden verspreid' en 'weerzinwekkende promotie van antisemitisme'.

Musk spant rechtszaak aan tegen Media Matters

Onderzoeksgroep Media Matters maakte screenshots van advertenties voor merken als Apple, Oracle en IBM die te zien waren onder berichten waarin de ideeën van het Derde Rijk werden bejubeld. Daarna ging de bal rollen. 

Musk klaagt het bedrijf nu aan en noemt het 'een frauduleuze aanval'. Media Matters zou een verkeerde voorstelling van zaken hebben gepresenteerd. 'Een nieuwe poging om de vrijheid van meningsuiting te ondermijnen en adverteerders te misleiden', zegt hij op zijn platform. Daarom spant hij maandag een rechtszaak aan.

Musk kocht Twitter vorig jaar voor 44 miljard dollar, veranderde de naam in X en bouwde sindsdien het toezicht op mogelijk verboden of haatdragende berichten op het netwerk sterk af.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie