Al hebben onderstaande initiatieven niet direct een commerciële oorsprong, ze zouden zeer goed voor commerciële doeleinden kunnen worden gebruikt.
Vandaag las ik een bericht over een project van Tokyo Institute of Technology, een onderzoeksproject dat moet leiden tot een geurenrecorder. Het apparaat neemt een geur in zich op, analyseert het en kan het dan later middels niet schadelijke, kunstmatige stoffen opnieuw produceren. De hele online, maar ook offline winkelbelevenis kan zo worden beïnvloed. En dat is nog maar het begin. Het zijn niet meer een paar standaardgeuren die de winkel of de huiskamer kunnen worden ingeblazen, maar werkelijk alle denkbare geurvarianten. Dat ik je hiermee echt een kijkje in de toekomst geef blijkt wel uit het feit dat dit artikel pas op 29 juli zal worden geschreven, zie verschijningsdatum. Ik zou zelf op zondagochtend graag gewekt worden door een radio die, naast de commercial van Danerole, ook de lucht van verse croissantjes mijn kamer in blaast.
Eerder al kwamen er ook andere spectaculaire vondsten in het nieuws. Zo is het nu mogelijk om commercials in te laten spreken door Mona Lisa. Of door haar schilder Leonardo da Vinci. Of eigenlijk iedere persoon waar een foto of portret van beschikbaar is.
Een (opnieuw Japanse) vinding maakt het namelijk mogelijk om op basis van fysieke kenmerken van de persoon te reconstrueren hoe de stem zou moeten klinken. Zo kunnen dus overleden personen weer 'tot leven worden gewekt'. Stel je eens voor dat 'Elvis Presley' weer een nieuw album zou kunnen opnemen? Misschien een vreemd idee, maar het behoort tot de mogelijkheden.
Er zijn computers ontwikkeld die, eveneens aan de hand van de fysieke kenmerken in het gezicht, van afstand kunnen zien hoe je je voelt. Zij lezen in de expressie van het gezicht de gemoedstoestand van de persoon af.
Gevoelige computers dus, die kunnen bepalen of het al dan niet een goed idee is om een bepaalde (commerciële) boodschap op dat moment te brengen. Of die juist aan de hand van je expressie bepalen waaraan je op dat moment waarschijnlijk de meeste behoefte hebt. Zo kun je dus bij een pinautomaat door een camera worden bekeken, die vervolgens concludeert dat je hoognodig aan vakantie toe bent. En vervolgens zie je de meest fabelachtige stranden (afhankelijk van het saldo op je lopende rekening ;-) voorbijkomen met een verwijzing naar een reisorganisatie of ?bureau.
Onlangs maakte IBM bekend een project te zijn gestart om De Verboden Stad in Beijing compleet digitaal vast te leggen. Het 800 gebouwen tellende complex wordt via internet opengesteld als compleet digitale wereld. De bezoeker kan er rondlopen, rondleidingen volgen, met anderen praten en ? in de tijd reizen.
Met één druk op de knop spring je een eeuw terug in de tijd. Een geweldige manier om gebouwen en gebieden open te stellen, waar je normaal gesproken niet mag of kunt komen. Het lijkt een kwestie van tijd tot de hele wereld in een digitale 3d wereld is vastgelegd en je vanaf je zolderkamer een wereldreis kunt maken. Hoeveel 'toeristen' zal de Keukenhof dan trekken?
De mogelijkheden zijn op deze manier natuurlijk eindeloos. De innovaties hierboven zijn nog maar een willekeurige greep uit het nieuws, er zijn ongetwijfeld nog veel meer innovaties.
Je beste marketingfantasieën kun je hieronder kwijt, maar misschien dat ze over 10 jaar alweer ouderwets zijn.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!