Hans Hillen van CMC is boos op Medy van der Laan

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De voorzitter van het Centrum voor Commerciele Communicatie (), , heeft vrijdag een boze brief gestuurd aan staatssecretaris Medy van der Laan over het voornemen van het kabinet om reclame rond kinderprogramma's bij de publieke omroep te verbieden.

Lees de brief:

Aan de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Mevr. Mr. M.C. van der Laan
Postbus 16375
2500 BJ DEN HAAG

Betreft: reclamezendtijd bij kinderprogrammering

Amsterdam, 7 oktober 2005

Geachte mevrouw Van der Laan,

Uit de media heeft het CMC (Centrum voor Merk en Communicatie, de koepelorganisatie van de communicatiebranche) vernomen dat alle commerciële zendtijd bij de Publieke Omroep rondom kinderprogrammering moet verdwijnen. U heeft dit nog eens bevestigd in antwoorden op vragen uit de Tweede Kamer.

Uw standpunt verbaast ons. Eerder heeft u zelfs uitdrukkelijk aangegeven zelf niet te geloven in het nut van een dergelijk verbod. Het doet daarnaast geen enkel recht aan de inspanningen die vanuit de branche in overleg met het kabinet worden ondernomen om knelpunten zoveel als mogelijk op te lossen via zelfregulering. Het spijt ons bovendien dat u uw vastberadenheid nog niet met de branche heeft willen toetsen aan de argumenten.

Goed functionerende voorbeelden van zelfregulering zijn de Reclame Code Commissie, die reclame bindt aan zelf opgelegde beperkingen en SIRE, dat op kosten van de branche, ideële reclameboodschappen verspreidt via de massamedia.

De constructieve opstelling van de branche ten opzichte van zelfregulering heeft de staatssecretaris van Economische Zaken, mevrouw Van Gennip, er toe gebracht de Reclame Code Commissie uit te nodigen tot het platform dat de Consumenten Autoriteit moet vormgeven en reguleren.

Ook ten aanzien van reclame en kinderen heeft de branche, samen met een groot aantal relevante organisaties op het gebied van kinderen, media en reclame in de Nederlandse samenleving, een initiatief genomen voor zelfregulering in de Stichting Reklame Rakkers.

Er van uitgaande dat reclameboodschappen tot het alledaagse beeld behoren, probeert Reklame Rakkers van kinderen mondige consumenten te maken, ze te leren op kritische wijze om te gaan met commerciële communicatie. Geheel volgens uw eigen advies wordt er binnen het kenniscentrum Reklame Rakkers een open debat gevoerd met de wetenschap, consumenten- en maatschappelijke organisaties, ouders en scholen en wordt er (wetenschappelijk) onderzoek uitgevoerd.

Zo heeft Reklame Rakkers lesmateriaal voor basisscholen ontwikkeld. Sinds de introductie hebben al meer dan 3.000 scholen in Nederland het gratis lespakket besteld. De stichting voert regelmatig grootschalig onderzoek uit onder kinderen, ouders en leerkrachten dat gratis ter beschikking wordt gesteld via het kenniscentrum, dat online te bereiken is via .

Reklame Rakkers is tevens betrokken bij de ontwikkeling van een Jeugd Reclame Code en een 'Kinderreclame Wijzer' voor het Nederlands bedrijfsleven.

Wij zijn blij dat onze visie wordt ondersteund door de Raad voor Cultuur, die in hun advies "Mediawijsheid, de ontwikkeling van nieuw burgerschap" (juli 2005) vermeldt dat het minder gaat om bescherming/afscherming van kinderen tegen kwalijke invloeden van de media, dan om hen en hun ouders sterker te maken in hun gebruik van die media.

Dit lijkt ons in een samenleving die zoveel belang hecht aan emancipatie en zelfontplooiing een passender benadering, dan het scheppen van illusie-zones waar de dagelijkse samenleving tijdelijk wordt buitengesloten. Tijdelijk, want kinderen hebben sowieso te maken met commercie in hun omgeving.

Dit varieert van "op straat" tot aan alle andere radio- en televisiekanalen, hun muziekprogramma's, sms-communicatie of allerlei gedrukte informatie.

Het CMC zou het op prijs stellen om op korte termijn met u over dit onderwerp een gesprek te hebben. Wij zullen een afschrift van deze brief zenden aan de Tweede Kamer en daarmee beschouwen wij deze brief als een openbaar stuk.

Met vriendelijke groet,
CMC Centrum voor Merk en Communicatie

Hans Hillen
Voorzitter

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie