Er wordt vaak beweerd dat consumenteninzicht de drijvende kracht is van innovatie en productontwikkeling, maar we zien in de praktijk vaak het tegenovergestelde. Producten en diensten zoals Google Earth, de iPhone en Facebook zijn vooral voortgekomen uit technische experimenten. Niet van marketeers maar van geeks en techneuten. Hoog tijd dus voor marketeers om uit de alfahoek te kruipen en kennis te maken met de bèta’s. Het bezoeken van hackathons (zoals van HackdeOverheid) biedt daar een uitgelezen kans voor.
Technologie en media
Menno van der Steen is al jaren vaste bezoeker van HackdeOverheid evenementen (zoals de NPO hackathon), omdat volgens hem technologie centraal komt te staan in marketing en media. ‘Je kunt geen reclame- of mediabureau runnen zonder te snappen wat technologisch mogelijk is qua big data analyse, tools, app ontwikkeling en product development.
Ontwikkelingen op het gebied van media (denk aan automated trading, second screen en apps) worden primair gedreven door technologie. Alles wordt digitaal, maar het denken blijft vaak traditioneel, domweg omdat er (nog) geen hardcore techneuten in marketing teams zitten. Marketeers kunnen zich vaak geen voorstelling maken van wat er technologisch mogelijk is. Hackers kunnen dat wel én zij kunnen dat tijdens hackathons ook nog eens in één dag omzetten in een proof of concept (een werkende app bijvoorbeeld).
De NPO hack
Zo’n 150 programmamakers, designers en programmeurs ontwikkelden op 9 november in Beeld en Geluid te Hilversum samen nieuwe (online) toepassingen met NPO content. Volgens Alexander Klöpping (zie video boven) wordt momenteel weinig aandacht besteed aan nieuwe toepassingen van programmadata wegens gebrek aan goede voorbeelden.
Wanneer programmamakers de mogelijkheden van hun programmacontent zien, zal er in de toekomst veel meer worden gevraagd naar toepassingen van data, als aanvulling van de programma’s zoals we die nu kennen. De NPO hackathon is het bewijs dat samenwerking tussen programmamakers en technici in één dag leidt tot nieuwe ideeën, die door samenwerking met programmeurs ook nog eens in één dag omgezet worden in een proof of concept.
Mediabrands Marketing Sciences nam deel aan de hackathon in team Tegenlicht, omdat volgens hen in de huidige samenleving juíst winst te behalen is door de combinatie van content en techniek. Ik ben ervan overtuigd dat de toekomst van marketing ligt in de vierhoek technologie, data, functionaliteit en creativiteit/content. En hoewel velen dat ook roepen, doen weinigen in ons vak wat met die wetenschap. Vandaar waarschijnlijk dat weinig vakgenoten aanwezig waren.
Buzz tracking
Voorbeelden van mogelijke nieuwe toepassingen met bestaande content zijn er genoeg. Met alle ondertitels van de programma’s van de NPO kunnen we analyseren wanneer welke onderwerpen worden besproken, of er patronen zijn in bepaalde thema’s, met welke onderwerpen Rutte het meest geassocieerd wordt, welke merken het meest worden genoemd, op welke zenders en door wie. Een soort buzz tracking dus, maar dan van alles wat besproken is in NPO programma’s.
Hiermee kunnen mediabureaus campagnes afstemmen op de agenda setting van actualiteitenprogramma’s bijvoorbeeld. Reclamebureaus hebben toegang tot een enorme video database om nieuwe films op een kosten-efficiënte manier te maken. Goed voor de economie en voor de adverteerder! Door content “format-vrij” te maken zouden auteursrechtelijke issues moeten kunnen worden omzeild.
Team Tegenlicht
Team Tegenlicht ontwikkelde een app waarmee consumenten inzicht krijgen in de waarde van hun persoonlijke data op internet. Jasper Koning, redacteur bij VPRO, heeft meerdere programma’s over Big Data als referentie. ‘Wij weten dat ieders “online spoor” geld oplevert: voor profieldata wordt door allerlei partijen geld betaald. Maar niet aan de consument zelf.’ Partijen als Google, Apple en Facebook innen het meeste van dit geld. Wat als iedereen hier van zou meeprofiteren, vroeg ex-Google goeroe Jaron Lanier zich in Tegenlicht al af. Over hoeveel geld hebben wij het dan?
Mervyn Brookson en Chris Evers hebben een model en formule ontwikkeld om de waarde van publieke profielen van Facebook, Linkedin, Twitter, Google en andere platformen te berekenen. Brookson: ‘Tijdens de Hackathon hebben drie programmeurs in team Tegenlicht een app met ons ontwikkeld waarmee je je profieldata zelf kunt ophalen van verschillende platformen en sites. Hiermee kan men dan inzicht krijgen in wát is opgeslagen en ook de waarde daarvan berekenen. Deze profielen zullen alleen maar rijker worden nu ook video platforms als HULU profielen opbouwt op basis van wat mensen aan films en series bekijken. De likes van Facebook kunnen dan verder verrijkt worden tot profielen waarmee wij voor onze adverteerders steeds betere voorspellingen kunnen doen. De app dopen wij mijngoudmijn.’
Yvonlacht
Maar de Hackathon leverde uiteraard meer voorbeelden op. Yvonlacht bijvoorbeeld: een app waarin heel specifiek op bepaalde fragmenten of onderwerpen van tv-programma’s kan worden gezocht, doordat de hackers een koppeling tussen ondertitels en videocontent van uitzendinggemist maakten. Of BenjijslimmerdanGoogle.nl: een App die vragen uit de Nationale NieuwsQuiz van de NCRV voorlegt aan de gebruiker en aan Google. Is de gebruiker slimmer dan Google? Aardig voor leerlingen: de Super Spreekbeurt Machine van team Beeld en Geluid op basis van Willem Wever content. Met de WebApp SpotdeSpot moet je raden welk merk achter de reclame zit. Probeer in 30 seconden zoveel mogelijk reclames te herkennen. Winnaars krijgen een jaar lang een exclusief abonnement op ster24.nl.
Volgende Hackaton
Minimaal tien apps die relevantie zouden kunnen toevoegen aan merken in één dag… Alleen al een reden om allemaal deel te nemen aan de volgende Hackathon op 22 januari met Open Cultuur Data! Wij zijn in ieder geval van de partij!
Menno van der Steen is Head of Marketing Sciences bij Mediabrands.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!