Gratis dagbladen en advertenties: Dag en de Pers hebben het lastig

Laten we eens naar de gratis dagbladen van vandaag kijken. Donderdag 25 oktober, een mooie gemiddelde dag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik weet dat de advertentiebezetting op vrijdag altijd een stuk minder is, maar zo'n donderdag moet toch een goede indruk geven van wat zo'n gratis krant nu eigenlijk doet.

Aan advertenties, want ik heb ze niet gelezen. Dus bespaar me jullie geklaag over het vermeende gebrek aan kwaliteit van krant A en/of B.

Het gaat om de euro's die er mee verdiend worden en die komen via de advertenties. Welke krant wordt door de marketeers gevonden en welke niet?


Dag telt vandaag 24 pagina's en ik tel twee 1/1 pagina's advertenties.
Dan nog wat kleiner grut, wat kwartjes en halfjes en kom daarmee tot een totaal van 3,75 advertenties.

De verhouding redactie/advertenties ligt daarmee bij Dag op 84/16.


Metro was de eerste en trekt nog steeds aardig wat advertenties. Zes 1/1 pagina's en heel veel kleinere formaten.
Ze duiken overal op en als ik ze allemaal terugbreng tot hele pagina's kom ik tot een aantal van 10,75 pagina.

Totaal is dat 16,75 advertentiepagina's op een totale omvang van 44.

De verhouding redactie/advertenties ligt hier op: 62/38.


Spits van de Telegraaf telt vandaag 32 pagina's en vier 1/1 advertenties. De kleinere formaten tellen op tot 7,75 pagina.

Totaal levert dat 11,75 advertentiepagina's op.

De redactie/advertenties-verhouding is hier: 63/37.


Pers had in het begin veel moeite om tot een respectabel aantal advertenties te komen. Nu lijkt dat iets beter te gaan.

Op een totaal van 32 pagina's tel ik twee 1/1 pagina's. Van het kleinere formaat kom ik tot een totaal van 3,75.

Dat maakt een totaal van 5,75 advertentiepagina's.

De verhouding redactie/advertenties is hier: 82/18.

Conclusie

De relatieve nieuwkomers Dag en Pers hebben het lastig. De oudere titels tellen toch een hoger aantal advertenties met een wat gezondere verhouding tussen betaalde pagina's en 'dure redactiepagina's'.

Dag en De Pers lijken allebei zwaar over te hangen. Lees: ze leveren meer redactie dan op grond van de advertentiebezetting zou kunnen (al weet je vanaf deze plek niet hoe diep de zakken zijn).

Nog een waarschuwing: ik tel advertenties, maar weet natuurlijk niet of ze ook betaald worden...en het is maar één dag die hier onder de loep is genomen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie