Belgische commerciële tv-zenders vragen overheid om hulp in strijd tegen techbedrijven

Play (Telenet) en VTM (DPG Media) luiden de noodklok na onderzoek consultancybureau.

De Vlaamse commerciële zenders Play (Telenet) en VTM (DPG Media) vragen de Belgische mediaminister om in te grijpen in de strijd tegen internationale techgiganten als Netflix, Google en TikTok. Ze willen een eerlijker speelveld ten opzichte van deze grote spelers en een fiscaal gunstig kader voor investeringen in lokale content, zo melden Vlaamse media waaronder de VRT. Gebeurt dat niet dan dreigen ze vanaf 2026 structureel verliezen te lijden, stelt Dirk Lodewyckx, algemeen directeur tv, radio en streaming van DPG Media. 

Verlies reclame- en distributieomzet

Play en VTM trekken aan de bel na een onderzoek van consultancybureau PMP dat de zenders zelf lieten uitvoeren. Vanaf 2026 zouden ze 50 miljoen euro minder inkomsten genereren. Ondanks digitale initiatieven als VTM GO, GoPlay en Streamz krijgen de commerciële zenders de dalende opbrengsten van tv-abonnementen en -reclame niet gecompenseerd.

Lodewyck: 'De kosten stijgen, terwijl onze inkomsten steeds verder dalen. Die druk voelen we al jaren.' De techgiganten hoeven zich niet te houden aan de strenge reclamebeperkingen, die wel gelden voor de lokale zenders. Daardoor lopen ze jaarlijks zo'n 20 miljoen euro mis aan reclameomzet. Daarnaast zeggen steeds meer mensen hun traditionele tv-abonnement op en schakelen over naar streamingdiensten. De verwachting is dat zeshonderdduizend kabelabonnementen worden geschrapt, een verlies van 31 miljoen euro aan distributie-inkomsten. 

 

Investeringsverplichting YouTube en Facebook

'Alleen een ambitieus mediabeleid kan ons verder helpen, zegt ceo Jeroen Bronselaer van Play Media. 'Alleen dan kunnen we onze maatschappelijke rol blijven vervullen en onze mediasector versterken.'

Minister van Media Cieltje Van Achter deelt de bezorgdheid van VTM en Play. Ze zegt toe dat de Vlaamse regering maatregelen gaat nemen. 'Zo willen we zorgen voor een gelijk speelveld voor Vlaamse en internationale spelers. Daarom verplichten we vanaf 1 januari platformen als YouTube, Facebook, Instagram en TikTok om te investeren in Vlaamse producties.' Volgens haar een primeur in Europa.

In Nederland geldt een dergelijke investeringsverplichting (van 5 procent) per 1 januari voor streamingsdiensten als Netflix en Amazon Prime, maar niet voor YouTube en Facebook. 

Ook kijkt de Vlaamse regering naar de advertentiemarkt met 'een nieuw meetsysteem waardoor we beter weten hoe de Vlaming naar televisie kijkt. Met die data kunnen we naar adverteerders stappen en aantonen dat het interessant is om bij Vlaamse omroepen te adverteren.'

DPG en RTL

In Nederland wil DPG Media RTL overnemen, waarbij Videoland het speerpunt is, juist om meer te kunnen concurreren met de internationale techbedrijven. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) buigt zich momenteel over de vergunningaanvraag. De beslissing wordt begin 2025 verwacht.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie