Google gaat helemaal stoppen met manieren om het online gedrag van individuele gebruikers te volgen voor gepersonaliseerde advertenties.
Na de aankondiging vorig jaar te stoppen met third party cookies in 2022, gaat het techconcern nu nog een stap verder. In een blog kondigt Google aan ook geen nieuwe alternatieve methoden voor tracking cookies te zullen ontwikkelen.
Het is volgens Google niet nodig dat 'adverteerders individuele consumenten online volgen om digitale reclame te kunnen maken met goede resultaten'.
Google wil alleen nog 'privacybeschermende technologieën' gebruiken, die volgens Director of Product Management David Temkin net zo goed zijn en dezelfde resultaten zullen bieden.
In de blog benadrukt hij dat zijn bedrijf tegemoet wil komen aan de toenemende zorgen rond privacy. 'Als online reclame zich daar niet aan aanpast, riskeren we de toekomst van het vrije en open internet.'
Dinsdag begon een aantal Europarlementariërs een petitie tegen gepersonaliseerde advertenties. Ze willen dat de Europese Commissie daar maatregelen tegen neemt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!