Goodyear, een merk dat blijft hangen?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het moet een memorabele dag zijn geweest voor Ferdinand Graf von Zeppelin toen zijn ‘Zeppelin’ op 2 juli 1900 na bijna 10 jaar ontwikkeling zijn eerste vlucht maakte. Iets minder indrukwekkend wellicht, maar niet minder bijzonder was voor mij 2 juli 2010. Ik mocht op uitnodiging van een vlucht boven Rotterdam maken in de Goodyear Zeppelin. Dit 75 meter lange luchtschip uit Friedrichshafen doet deze zomer de Benelux aan en heeft als doel het merk Goodyear via ‘’ (let op de muzikale woordgrap) te activeren bij de eindconsument.

Ik heb zelf te kort auto’s gereden om aan een bandenvervanging toe te komen, maar voor auto-eigenaren komt dat moment gemiddeld eens in de vier jaar. Desondanks ben ik een autoliefhebber en heb ik enig verstand van auto’s. Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik van geen van de vier auto’s die ik tot dusver zelf in bezit heb gehad weet op welke banden ze stonden. En ik denk dat ik niet de enige ben. Naast het feit dat ik de ‘moment of truth’ voor een bandenmerk-fabrikant nooit heb meegemaakt heb ik er als consument bovendien ook nooit zo bij stil gestaan dat de juiste bandenkeuze zorgt voor minder verbruik, minder slijtage en veiliger rijden.

Ik vroeg Eddy Geerdink, marketing manager Goodyear Benelux, in hoeverre consumenten zich bewust zijn van het merk banden dat ze rijden. Hij moest me het antwoord verschuldigd blijven. Wat hij wel ziet is dat consumenten steeds vaker internet gebruiken om zich te informeren over banden. Vooral rond de periode van winterbanden (een derde van de automobilisten beschikt over winterbanden) komt er bijvoorbeeld veel verkeer via Google naar de Goodyear website. Ook ANWB testinformatie wordt geraadpleegd wat er mede voor zorgt dat klanten steeds vaker goed voorbereid bij de bandenspecialist verschijnen. Natuurlijk vertrouwen veel mensen op de kennis van de tussenhandel, die worden dan ook uitgebreid getraind en geïnformeerd. Maar uiteraard niet alleen door Goodyear. Vandaar dat het merk dat ‘Efficiency, veiligheid en innovatie' hoog in het vaandel heeft staan zich onder andere door online presence (incl. en ) probeert te profileren.

Om tussen de bomen in het bandenbos zo onafhankelijk mogelijk de juiste bandjes voor uw bolide te selecteren wordt vanaf 2012 het ‘’ in Europa verplicht gesteld. Op dit label staat per band de rolweerstand, grip op nat wegdek en het geluid dat de band tijdens het rijden produceert vermeldt. Resulterend in een groen A- tot en met rood G-label. Dit moet de consument helpen de prijs en kwaliteit makkelijker te beoordelen. Kennis van het begrip rolweerstand is dan wel handig overigens, maar dat leggen de graag uit.

De bandenfabrikant deed samen met TNS NIPO onderzoek naar autorijden in de toekomst. In het onderzoek werd onder andere gevraagd naar de oplossing voor het fileprobleem. 80% vindt verbetering van het Openbaar Vervoer een goed idee. Bij de vraag of de consument het OV ook vaker zou gebruiken antwoord 62% dan doodleuk nee. Mooie ‘voor de buurman’-oplossing dus. Meer valt te verwachten van langzamer rijden tijdens de spits. 91% geeft aan best 80 km/u te willen gaan rijden. Beter langzaam rijden dan stilstaan dus. 85% zegt bereid te zijn te betalen. Tot wel € 44,30 per maand. Interessant detail hierbij is dat ‘filebestrijding’ beter wordt ontvangen dan ‘rekeningrijden’ of ‘kilometerheffing’. Kwestie van positief formuleren. Zou de overheid nog iets van kunnen leren.

Ook bandenspanning kwam aan de orde. Wat blijkt? 89% denkt te zorgen voor een goede bandenspanning. Maar zelfs twee derde hiervan doet dat in werkelijkheid te weinig. (12 keer per jaar wordt geadviseerd). Aan die bewustwording wordt gewerkt. Vanaf 2014 wordt een (Tyre Pressure Monitoring System) in auto’s verplicht gesteld. 71% van de respondenten vindt dit een goed idee. Met behulp hiervan kan via het dashboard worden afgelezen wat de bandenspanning is en indien nodig worden aangegeven wanneer bijvullen gewenst is. Tot die tijd kan Goodyear je ook via herinneren aan het tijdig controleren van de spanning. Iets waar 1500 mensen zich al voor hebben aangemeld.

Animatievideo resultaten onderzoek

Nu zou ik jullie kunnen vertellen over de van het Zeppelin varen. Hoe indrukwekkend het was om op 300 meter hoogte over je eigen stad te vliegen in een gevaarte langer dan een Boing 747, mensen in het te zien zwemmen en je eigen huisdeur te spotten. Ik denk dat het interessanter is om nog even kort stil te staan bij Let’s Zeppelin zelf.

Via de website is meer informatie over de Zeppelin te vinden, verschijnt het laatste nieuws over o.a. het vluchtschema en kan er een ticket à 298 euro worden geboekt. Ook kan er mee worden gedaan aan ‘’. Een Zeppelin spotten in Nederland blijft toch iets bijzonders. Al meer dan 400 foto’s werden er geupload op de site. Maar ook Twitter en Facebook worden in de gaten gehouden, getuige de die ik vlak voor vertrek ontving. Tijdens mijn vlucht deed ik overigens zelf via Twitter aan de hand van tekst en verslag van mijn ervaring en werd ik meerdere keren gespot door mensen aan de grond.

Naast reguliere vluchten doet het merk ook aan slimme product placement. Naast de Tour de France locatie van ‘Le Grand Départ’ in Rotterdam op donderdag en vrijdag vloog de Zeppelin ook boven Parkpop, het centrum van Amsterdam en zal hij ook Rock Werchter in België nog aandoen.

Ik denk dat het merk qua bekendheid een aardige impact maakt met de Let’s Zeppelin merkactivatie. Of die bekendheid blijft hangen zal moeten blijken bij de volgende bandenwissel. Vergeet bij de volgende pitstop in elk geval niet uw bandenspanning te controleren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie