Uit een onderzoek door NetPanel onder 778 Nederlanders internetgebruikers in opdracht van het magazine eYe, Zicht op Trends, blijkt echter nog geen sprake van een duidelijk aanwijsbare generatie C met gemeenschappelijke kenmerken.
Generatie C, ofwel Generatie Content, is wegwijs in de digitale wereld en plaatst zelf content op internet. Uit het onderzoek blijkt wel dat de Nederlander de weg steeds beter weet te vinden in de chat- en online veilingwereld.
Chatten is de favoriet; 27 procent van de internettende Nederlander is dagelijks in de chatbox te vinden, om met vrienden en familie bij te kletsen over dagelijkse dingen.
Dankzij deze communicatievorm zegt tweederde vaker contact met vrienden te hebben dan in het
pré-chat-tijdperk. Overigens gebruiken we MSN Messenger verreweg het meest. Het maken van afspraakjes is bij 20-29 jarigen ook een belangrijke reden om te chatten.
Chatten voor zakelijke doeleinden gebeurt op zeer beperkte schaal.
Een ruime helft van de internettende Nederlander koopt of verkoopt soms of vaak via veilingsites zoals E-Bay of Marktplaats.nl, 30-39 jarigen zijn de grootste groep.
Online communities lijken nog niet zo populair. Toch bezoekt een kleine kwart van de ondervraagden bezoekt deze al en 14 procent communiceert er actief op.
Voor fora geldt hetzelfde: een vijfde discussieert wel eens mee, 7 procent vaker. Weblogs staan nog helemaal in de kinderschoenen, 9 procent bezoekt een blog van iemand anders, en niet meer dan 3 procent houdt er zelf één bij.
De interactieve interessegebieden van mannen en vrouwen zijn duidelijk verschillend.
Mannen zijn meer geïnteresseerd in technische weetjes en actualiteiten in politiek en maatschappij. Vrouwen gaan voor vrijetijdsbestedingen zoals kunst, reizen, koken en lifestyle.
Redenen waarom men niet interactief wil gaan, zijn het ontbreken van de behoefte om met
vreemden te communiceren, en onduidelijkheid wat je eraan hebt. Toch is geen sprake van
een diep gewortelde afkeer, dus liggen er kansen om interactief terrein te winnen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!