Beste mensen, even terug naar de basis. Reclame maken is belangrijk voor een bedrijf. Om klanten binnen te halen en te binden. Als je dat héél goed doet, mag je behangen worden met alle prijzen in de reclamewereld die er zijn.
Gisteren was het weer raak. Bij de uitreiking van de SAN Accenten kregen KLM en de bureaus van KLM vrijwel alle prijzen.
Is dat terecht?
Nee, natuurlijk niet.
Kijk eens naar de afgelopen zes jaar (de jaren dat KLM werkelijk waar alle prijzen won in de reclamewereld die er te winnen zijn). KLM is van winst naar verlies gegaan en niet zo’n klein beetje ook. In de combinatie met Air France werd vorig jaar bijna twee miljard netto verlies geleden. Aandeelhouders zijn in de afgelopen zes jaar tweederde van hun geld kwijtgeraakt. Passagiers vliegen niet massaal méér met KLM dan voorheen. Integendeel.
Zijn die jury’s stekeblind? Leven ze onder een steen?
Hoe kun je nou al dat reclamewerk bekronen als het bedrijf stap voor stap naar de afgrond loopt?
Zullen we afspreken dat KLM pas weer prijzen krijgt als ze méér klanten weten binnen te halen en eens winst gaan maken?
NB
Zojuist contact gehad met corporate communicatie van KLM. Waarop ik graag een nuancering aan bovenstaande wil toevoegen.
Het verlies over 2013 was geen twee miljard maar 1,8 miljard euro. Ik rondde het voor het gemak af. Maar het is dus iets minder.
Nuance twee: het gaat om het resultaat van Air France-KLM. Binnen de combinatie doet KLM het beter dan Air France. Of minder slecht, net hoe de belegger er tegenaan kijkt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!