Waar Nicolas Carr zeker weet dat social media leiden tot een vervlakking van aandacht en soms zelfs apathie, komt TNO nu met het bericht dat social media werknemers prikkelen tot creativiteit en nadenken.
Internetgebruik knaagt aan ons concentratievermogen
Nicolas Carr schreef The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains. Zijn grote punt is dat internetgebruik door het kortstondige karakter ervan leidt tot een verlies van vermogen tot concentratie. We springen van informatievenster naar informatievenster en laten ons leiden door de waan van het moment. Tijd een aandacht voor diepe concentratie en studie is er niet meer. En dat zal negatief doorwerken in de kenniseconomie.
Internetgebruik draagt bij aan ons succes
TNO volgde het gedrag van ruim 3000 werknemers gedurende twee jaar. En ze kwamen tot een opvallende conclusie. Paulien Bongers, innovatiedirecteur Arbeid bij TNO: ‘Het gebruik van social media prikkelt werknemers tot creativiteit en nadenken. Daardoor ontstaan nieuwe ideeën waarmee bedrijven hun voordeel kunnen doen.’
TNO ziet de social media kanalen van de werknemers als potentiële plek waar werknemers naar eigen inzicht relaties (met klanten) aangaan en onderhouden. Buiten de vastgelegde structuren en processen om.
Verantwoordelijkheid en vrijheid
En dat verklaart misschien ook het succes: als je mensen de kans geeft hun eigen ideeën vorm te geven of verantwoordelijkheid geeft of laat nemen, zijn ze meer gemotiveerd en tot meer loyaliteit geneigd. Ze vinden immers meer bevrediging in hun werk. Ze dragen persoonlijk iets bij en zijn niet alleen een FTE met een bepaalde afgekaderde taak die in principe door een ander op precies dezelfde manier kan worden gedaan. Dat werken binnen een vastgelegde flow leidt wat TNO betreft zelfs tot een passieve houding.
De verhalen van Nicolass Carr en TNO kunnen tegengesteld lijken, maar bijten elkaar toch niet. Het eindeloos Twitter en Facebook checken uit verveling of als uitstelgedrag leidt waarschijnlijk tot niet veel extra productiviteit en misschien tot een verlies aan concentratie.
Maar het inzetten van social media voor (informeel) klantcontact naar eigen inzicht van de werknemer leidt tot een groter gevoel van verantwoordelijkheid, betrokkenheid en succes van zowel werknemer als werkgever.
Moeten bedrijven daar dan weer beleid op gaan ontwikkelen? Of vertrouwen we werknemers toe dat ze naast het liken van leuke links en het posten van vakantiefoto’s diezelfde kanalen strategisch inzetten voor werk?
(beeld: http://ambijans.wordpress.com/)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!