Forse reorganisatie NDC Mediagroep

NDC mediagroep gaat honderd banen schrappen, ruim de helft daarvan bij de advertentieafdeling.

NDC mediagroep gaat honderd banen schrappen. Ruim de helft van de ontslagen valt bij de advertentieafdeling. Het uitgeefbedrijf, onderdeel van Mediahuis Nederland, moet ingrijpen om NDC financieel gezond te maken na jaren van financieel verlies. Dat zegt algemeen directeur Koos Boot tegen de Leeuwarder Courant (onderdeel van NDC).

'We doen ons best om de sociale gevolgen voor de medewerkers die ons moeten verlaten zo goed mogelijk op te vangen', zegt Boot, die vorig jaar nog cfo was van Mediahuis Nederland en nu financieel schoon schip maakt bij de noordelijke uitgever.

Dat de grote klap op de advertentieafdeling valt, komt omdat het binnenhalen van kleine advertenties meer kostte dan dat het opbracht. Ook Friesch Dagblad wordt flink getroffen, terwijl de winstgevende titels Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden niet hoeven te krimpen.

Boot ziet in onderscheidende verhalen, slim ingekochte kopij en meer betaalde online-abonnementen de toekomst. 

Vorige week werd al bekend dat NDC van alle huis-aan-huisbladen af wil. 

Eerdere problemen

Vorig jaar werd duidelijk dat NDC Mediagroep financieel in zwaar weer zat. Acht jaar geleden had NDC Mediagroep het ook moeilijk. Onder algemeen directeur Dina Boonstra werd toen zwaar gereorganiseerd, de schuldenpositie afgebouwd en er kwam weer omzetgroei. Er was zelfs ruimte voor acquisities als Boom Uitgevers Nieuwsmedia, een videoproductiebedrijf en een communicatiebureau. Nu ziet het er opnieuw niet goed uit voor NDC.

Mediahuis Nederland maakt nu schoon schip.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie