De FD Mediagroep heeft in 2019 de advertentieomzet zien stijgen. De groei was 6 procent naar 28,1 miljoen euro. Dat staat in het jaarverslag dat donderdag werd gepubliceerd. Volgens algemeen directeur Eugenie van Wiechen komt die omzetgroei van advertenties geheel uit eigen verkoop De stijging van de advertentieomzet droeg samen met de omzet van content en data bij aan een totale omzetgroei van 14 procent naar 88,6 miljoen euro. Een deel van de stijging is te danken aan de overname in 2018 van het databedrijf Sizo Solutions. De autonome omzetgroei bedroeg 9,4 procent.
Contentomzet
De contentomzet pluste met 9,5 procent tot 33,5 miljoen. Dat is het gevolg van een stijging van de digitale oplage van het FD en de vakpublicaties, zoals Energeia en Pensioen Pro. Het aantal abonnementen op het FD kwam eind vorig jaar uit op 97.727 en dat komt in de buurt van de strategische doelstelling van 100.000 abonnees.
Het ebita-resultaat was 8,2 miljoen, 22 procent meer dan het jaar ervoor. Wel daalde de nettowinst met 4 procent tot 4,2 miljoen. Die daling is het gevolg van een eenmalig effect van tariefswijzigingen op de latente belastingverplichtingen. Zonder dit effect zou de nettowinst met 32 procent gestegen zijn.
Van Wiechen liet in december nog weten dat 2020 in het teken staat van 'ruimte maken voor investeringen in onze digitale transitie'. Onder meer sneuvelde daarvoor FD/BNR Networks, waar journalistieke producties en concepten voor adverteerders worden bedacht.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!