De afgelopen jaren verschenen er steeds meer nieuwsberichten, artikelen en onderzoeken over de opkomst van mobile devices en de kansen die dat met zich meebrengt. “Mobile is booming en mag niet meer ontbreken in je middelenmix – (ook al weten we eigenlijk nog niet zo goed wat het effect ervan is).” Zo kwam de leus ‘dit wordt het jaar van mobiel’ ook een aantal jaren op rij voorbij. Tevergeefs, het jaar bleef keer op keer uit. Even leek het erop dat de veelbelovende woorden en cijfers hun waarde dreigden te verliezen en dat men ‘mobile-moe’ zou worden. Maar gelukkig was daar het jaar 2013.
Want de groei die kwam! Vorig jaar rond deze tijd zag ik dat steeds meer adverteerders en mediabureaus mobiele inzet opnamen in de jaarplannen. Naarmate het jaar verstreek, durfden steeds meer adverteerders de stap naar mobiel te maken en dit op meer consistente wijze in te zetten.
Een hoop adverteerders ziet het licht en zorgt dat ze mobile vindbaar en zichtbaar zijn. Echter, ik verbaas me ook nog regelmatig over de meest waanzinnige brands die géén focus hebben op mobiel en hier in 2014 ook geen verandering in zien. ‘Onvoldoende kennis beschikbaar’ en ‘gebrek aan resultaten’ zijn nog steeds de meest populaire argumenten. Ook ‘de rompslomp’ van het opzetten van een campagne blijkt een hoop adverteerders nog in de weg te staan.
Voor 2014 voorzie ik dat we het overgrote deel van deze obstakels weg kunnen nemen en dat er nog maar weinig in de weg zal staan van een mega groei in mobile advertising.
Steeds meer mobiele specialisten die kennis maar al te graag delenMobiel is wellicht het snelst groeiende medium ooit en het digitale landschap evolueert in rap tempo. Het is voor zowel marketeers als de mediabureaus die hen advies geven een enorme uitdaging om hier zo snel op te schakelen. Een mobiele campagne opzetten is geen rocket science, maar er is wel nèt een andere kijk en invulling voor nodig om de campagne onderscheidend en effectief te maken. Om de rol van mobile marketing te finetunen, is tijd en expertise nodig. En die expertise zal in 2014 voor iedereen binnen handbereik zijn. Het is slechts nog een kwestie deze beschikbare kennis te benutten.
Zo hebben we gezien dat het afgelopen jaar steeds meer nieuwe mobiele partijen met specialisten de markt op kwamen die hun enthousiasme en kennis maar al te graag delen. Die kennis is nog hard nodig. De markt moet – anno 2014 – nog opgevoed worden. Dat mobiel booming is, dat is inmiddels wel bekend. Maar wat dit exact betekent voor de doelgroep, de manier van consumeren, de beleving van de consument: die vertaalslag lijkt vaak nog lastig. Ook het juist interpreteren van de resultaten – wat zegt deze CTR of interaction rate? – is een belangrijke stap in mobiel adverteren. Het managen van de verwachtingen bij die eerste stappen in mobiel zijn zó belangrijk. Voor deze aspecten is voor de mobiele specialisten nog een hele grote rol weggelegd.
Stukje bij beetje krijgen we inzicht in wat het oplevertOnder het kopje kennis valt natuurlijk ook inzicht in de resultaten van mobiele campagnes. Resultaten zijn de doorslaggevende factor (wat levert het op?), maar om dat te weten te komen zijn er testcampagnes nodig: de kip en het ei verhaal. Gelukkig wordt er nu eindelijk gehoor gegeven aan deze vraag en staan steeds meer adverteerders, uitgevers en exploitanten op om hun resultaten en ervaringen te delen met de rest van de wereld. Het is slechts een klein inzicht in wat mobile marketing voor een merk of campagne kan betekenen, maar het biedt in ieder geval een bevestiging voor de actieve mobiele adverteerders en een handvat voor de adverteerders die op dit moment nog achter blijven. In 2014 zullen de publicaties van onderzoeks- en campagneresultaten alleen maar toenemen. Deze inzichten zullen in het nieuwe jaar een grote rol gaan spelen in het beslissingsproces en zullen voor een hoop adverteerders de deuren naar mobile advertising openen.
De inzet van Rich Media is nu eenvoudig en toegankelijk voor iedereen – en hier liggen de kansenQua type inzet verwacht ik dat de automated trading trend door zal zetten, maar dat premium display advertising, in de vorm van Rich Media, eveneens sterk zal toenemen. Simpelweg omdat voor de meeste adverteerders ervaring, expertise en begeleiding nog hard nodig zijn voor het opzetten van een custom-made mobiele campagne. En voor veel merken zijn brand-safety, transparantie en high-quality (above the fold) inventory – terecht! - een must. Om een adverteerder over de streep te trekken is ook ‘gemak’ en ‘ontzorgen’ van groot belang. Het testen van dit medium brengt al genoeg uitdagingen met zich mee en het is aan de mobiele partijen de taak om het opzetten van een campagne zo gemakkelijk mogelijk te maken. Zo min mogelijk hoeven schakelen met diverse partijen, hapklare Rich Media formaten, plug-and-play: dat is wat de markt nodig heeft om op gang te komen en dat wordt nu ook aangeboden.
Door inzet van Rich Media formaten, kunnen adverteerders nog meer gebruik maken van de features die smartphones en tablets hebben die andere media niet bezitten. GPS, touchscreen, camera, bewegingssensoren, de mogelijkheid om te bellen, smsen, e-mailen, iets in je agenda te plaatsen, etc. Allemaal tools om de interactie aan te gaan met je doelgroep en hem een optimale mobiele gebruikerservaring te bieden. De mogelijkheden zijn nu al groots maar gezien de ontwikkelingen is dit slechts het begin. Denk bijvoorbeeld aan advertenties met stem- en geluidherkenning die in 2014 ook op de markt worden gebracht in Nederland. Mobiel biedt unieke activatie-mogelijkheden en daar kan nog veel meer gebruik van worden gemaakt.
Keep calm and go mobile!In het mobiele landschap is de afgelopen jaren een hele hoop gebeurd maar mensen, wat staat ons nog een hoop te wachten. De groei van smartphones en tablets houdt aan, er wordt een smartphone penetratie verwacht van 93% (!) in NL in 2017 (Emarketer), mobiele devices spelen een steeds grotere rol in de customer journey en het consumentengedrag verandert fundamenteel door de komst van deze devices. De shift naar mobile is onvermijdelijk.
Al verloopt de groei voor de mensen die al wat langer in de mobiele industrie zitten nog altijd veel te langzaam, het doet mij goed om te zien dat steeds meer adverteerders, mediabureaus en creatieve partijen de noodzaak en de fun van mobile advertising inzien. Ik proost op een mobiel rijk 2014!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!