Overslaan en naar de inhoud gaan

'Met liefde gemaakt' van Hema wint gouden Effie 2024

Kruidvat won zowel een zilveren als bronzen Effie. Bekijk hier alle twaalf winnaars.
hema
Het Hema-team viert feest.
hema
Het Hema-team viert feest.

Tijdens de uitreiking van de Effie Awards zijn er donderdagavond twaalf marketingcampagnes in de prijzen gevallen: één gouden, drie zilveren, zeven bronzen en één Leffie.

related partner content for mobile comes here

Hema kreeg (met bureau Hotel L'Amour) de gouden Effie toebedeeld vanwege zijn 'indrukwekkende merkvernieuwing en groeistrategie', aldus de jury. Ook Kruidvat en mediabureau Initiative kwamen als grote winnaars uit de bus. Kruidvat ontving (met bureau DDB) zowel een zilveren als bronzen Effie, waar Initiative betrokken was bij drie winnende cases: Hema (goud), Rijkswaterstaat (zilver) en Politie Nederland (Leffie).

De uitreiking vond plaats in Circa Amsterdam, in navolging van het jaarlijkse MarketingLive-congres. Zo'n vijfhonderd vertegenwoordigers van bureaus en adverteerders waren aanwezig. De jaarlijkse Effie Awards, georganiseerd door Adformatie, BvA en VIA, worden toegekend aan campagnes die aantoonbaar hebben bijgedragen aan uitzonderlijke marketingresultaten.

Hema

In de categorie Merk won Hema een gouden Effie voor 'Met liefde gemaakt; hoe Hema weer écht Hema werd'. 'De case bewijst de uitzonderlijke prestatie en benadrukt het effectief benutten van bestaande merkkracht', zegt de jury. 'Van fantastische productinnovaties tot en met spot on communicatie-uitingen en media-inzet. De campagne is dicht bij de kracht van het merk gebleven en heeft tegelijkertijd het merk mooi weten te vernieuwen.'

Conny Braams, hoofdjuryvoorzitter: 'De winnaars van dit jaar zijn mooie voorbeelden van relevante insights, gedurfde strategieën, onmisbare creativiteit en vooral van bewezen effectiviteit. De strategieën resoneren optimaal bij de doelgroepen, brengen hoofd en hart prachtig samen en hebben daardoor meetbaar effect gerealiseerd. We zijn er als jury bovendien trots op dat we winnaars in alle categorieën hebben die voortkomen uit een breed scala aan sectoren in onze samenleving.'

Maatschappelijke Plus en Leffie

Vorig jaar werd de Maatschappelijke Plus toegevoegd aan de categorieën. Een vermelding die je bovenop een Effie kunt verdienen als de case aantoont dat ook er ook een maatschappelijk doel is bereikt. Dit jaar zijn er vier winnende Effie-cases met een Maatschappelijke Plus beloond: Kruidvat (zilver), Albert Heijn (zilver), KPN (brons) en Kruidvat & het Armoedefonds (brons). 

Ook is er een Leffie uitgereikt aan Politie Nederland voor de campagne Special Investigative Media. De Leffie is een onafhankelijke prijs die cases beloont die lef en vernieuwing tonen, maar (nog) niet voldoende effectiviteit hebben laten zien.

De winnaars

Bekijk alle winnaars hieronder op een rijtje.

GOUD 

Hema - Met liefde gemaakt; hoe HEMA weer écht HEMA werd
Categorie: Merk
Hotel L’Amour, Total Design, Total Creation, Buro, Linda., Truus, Martijn Konings, GoSpooky, Initiative, Springbok, Databay

ZILVER 

Kruidvat - Iedereen verdient een mooie kerst
Categorie: Gedrag Kort
DDB Amsterdam & DDB Retail, Annomann, EssenceMediacom/GroupM, NewsLab, We are First 
& Maatschappelijke Plus

Rijkswaterstaat - Gun Jezelf Rijkswaterstaat
Categorie: Gedrag Lang
Publicis Groupe – AdverOnline, Initiative 

Albert Heijn - Premium voordeel voor duurzame klantrelaties
Categorie: Impactvolle Propositie
The Creative Shopping Center, TBWA\Neboko, Dentsu, Boomerang, AH Studio 
& Maatschappelijke Plus

BRONS 

Calvé Pindakaas - De comeback van Calvé Pindakaas
Categorie: Merk
Alfred, Mindshare 

Terschellinger Ondernemers Fonds - Dark Sky Terschelling: je hoeft geen astronaut te zijn om de sterren te bewonderen
Categorie: Gedrag Kort
Sherpa's Stories, Red Online Marketing, Far Beyond, BFCC

Kruidvat, Armoedefonds - Kruidvat en het Armoedefonds
Categorie: Maatschappelijk
DDB Amsterdam & DDB Retail, Annomann, Essence Mediacom/GroupM, NewsLab, We are First, Glasnost 
& Maatschappelijke Plus

Schoonenberg - Hoe het kerstsprookje van Schoonenberg uitkwam
Categorie: Gedrag Kort 
Indie, Yonego, 2twintig, Social.Inc 

KiKa (Stichting Kinderen Kankervrij) - Laat kinderdromen uitkomen
Categorie: Gedrag Lang
Joe Public Amsterdam, Stroom, Pink Rabbit, Captcha!, Merlijn Snitker, MRTN edit boutique 

McDonald's Nederland - Family Mode
Categorie: Branded Customer Experience
TBWA\Neboko, TBWA\X, OMD, Databay, This Page Amsterdam 

KPN - Stukje Van Mij #BeterInternet
Categorie: Maatschappelijk
Dentsu Creative Amsterdam, Wefilm, Amp.Amsterdam / The Sonic Branding Company, Het PR Bureau, Mindshare
& Maatschappelijke Plus

LEFFIE

Politie Nederland - SIM: Special Investigative Media
Categorie: Maatschappelijk
Initiative, Kinesso
 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in