Een niet gegeven paard en een dode mus

Waarom lokken bedrijven nieuwe klanten met kortingen? Simpel: de consument houdt nou eenmaal van spiegeltjes en kraaltjes. Maar waarom gebeurt het zo vaak dat je, eenmaal klant, je beloofde cadeautje niet ontvangt?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik had dit jaar al drie keer recht op een leuke korting, en drie keer loopt het voorzichtig gesteld 'niet soepel'. De firma's , en verspelen bij mij in rap tempo hun opgebouwde krediet.

Het lijkt me een regelrechte commerciële zelfmoord: je klanten blij maken met een dode mus. Of is het een weldoordachte tactiek die meer voordelen dan nadelen kent?

Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Is het toeval? Pech? Of wordt de uitkering van kortingen bewust vertraagd in de hoop dat de klant het vergeet?

In dat geval hoef je alleen maar te betalen aan de klant die er zelf naar komt vragen. En iedere haan die er niet meer naar kraait is vervolgens kosteloos als klant geworven. Het klinkt erg wantrouwend, maar ik maak het zo vaak mee dat ik het een reëel scenario begin te vinden.

Praktijkcase 1. Bij mijn nieuwe KPN Hi abonnement had ik recht op ? 150,- cashback, mede omdat ik bij de telecomaanbieder zelf mijn bestelling plaatste. Mijn abonnement loopt sinds november 2005, maar het heeft me meerdere telefoontjes (via KPN Hi!) gekost om op 1 juni eindelijk mijn welkomstcadeau mogen ontvangen.

Praktijkcase 2. Na mijn studie ben ik bij ABN AMRO een 'young professional' geworden, je hebt dan naast je bankzaken een 'persoonlijk accountmanager'. In januari heb ik een nieuwe inboedel-, aansprakelijkheids- en rechtsbijstandsverzekering afgesloten, waarbij de eerste twee maanden voor 'young professionals' gratis zouden zijn. Mijn 'persoonlijk accountmanager' is er al sinds januari mee bezig, maar vooralsnog heb ik mijn twee gratis maanden nog niet gehad.

Praktijkcase 3: Sinds januari van dit jaar loopt mijn autoverzekering bij OHRA. "Na premiebetaling ontvangt u van OHRA medio juli ? 100,- op uw bank- of girorekening teruggestort" schrijft directeur Martin Duvivier mij in januari. Uit deze kromme zinsconstructie leid ik af dat rond 15 juli mijn kassa rinkelt. Maar tot op heden heb ik nog niets ontvangen, terwijl mijn maandpremie voor deze maand al op 3 juli is afgeschreven. Ik wacht nog even af, maar vrees met grote vrezen dat OHRA de volgende instantie is waar ik mijn eigen cadeautje moet gaan opeisen.

Zelf heb ik beroepshalve geen ervaring met kortingsconstructies als deze. Ik durf dan ook niet goed te oordelen over het al dan niet aanwezig zijn van een dubbele agenda bij dit soort acties. Misschien dat anderen dat wel kunnen, daarvoor is de reactiemogelijkheid hieronder.

Ik ben alleen wel van mening dat, wanneer je met goede bedoelingen een kortingsactie aankondigt, je direct argwaan oproept bij het niet tijdig uitkeren ervan.

En als je dan, in dit geval van OHRA, een mailing over vaste-klanten voordeel krijgt ("En zoals u weet doen we voor onze klanten graag wat extra's. Zoals het geven van Direct Voordeel? enz enz) terwijl je de vorige korting nog moet ontvangen, dan begint het nieuwe marketinginitiatief bij mij thuis al met een forse achterstand.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie