DPG Media verkoopt het merendeel van zijn huis-aan-huiskranten aan verschillende lokale uitgeverijen, waaronder Rodi Media, Kontakt Mediapartners, Em. de Jong/Telstar Mediagroep.
Vanuit de samenwerking binnen het in januari dit jaar geïntroduceerde AdLocal zijn gesprekken gevoerd tussen DPG Media en deze uitgevers over wie het beste de lokale huis-aan-huiskranten kan exploiteren, zodat deze kranten hun rol in de maatschappij zo goed mogelijk kunnen blijven vervullen. De conclusie is dat de huis-aan-huiskranten de beste toekomst tegemoet zien bij partijen die zich volledig focussen op dit product.
Markt onder druk
De markt van de huis-aan-huiskranten staat al jaren onder druk. Recent werd bekend dat NDC Mediagroep (onderdeel van Mediahuis) ook af wil van zijn lokale titels.
Er is bijna geen plek meer voor meerdere titels voor de advertentie-euro die in één stad, streek of het dorp wordt uitgegeven, meldt Jan van Dun, directeur Local Media DPG Media. 'De afgelopen jaren is het verdienmodel van huis-aan-huiskranten nog verder onder druk komen te staan doordat adverteerders hun weg naar digitale advertentieproducten (versneld) hebben weten te vinden en de advertentie-inzet door kleinere ondernemers is gedaald. Beiden versterkt door de coronapandemie.
Van Dun zegt dat DPG Media 'onverminderd blijft investeren' in regionale en lokale journalistiek, met zeven regionale titels met in totaal 67 edities. 'Daarnaast werken binnen DPG Media inmiddels ruim zestig collega’s aan bijna veertig lokale online platformen van In De Buurt. Er blijft ook een samenwerking tussen de nieuwe eigenaren en DPG Media, omdat DPG Media vanuit AdLocal de nationale advertentieverkoop blijft uitvoeren.'
De verkoop is onder voorbehoud van positief advies van de ondernemingsraad van DPG Media.
NDC behoudt huis-aan-huisbladen
NDC Mediagroep blijft toch uitgever van 33 nieuws- en weekbladen in Fryslân, Groningen, Drenthe, Flevoland en Overijssel. Dat heeft de directie van het bedrijf vandaag bekendgemaakt. Eerder liet het dochterbedrijf van Mediahuis Nederland weten ze van de hand te willen doen.
Een maand geleden werd een onderzoek naar de toekomst van de kranten begonnen, maar er bleek geen partij te vinden die aan de eisen van NDC kon voldoen, meldt het Friesch Dagblad. Die eisen waren behoud van lokale journalistiek, dat medewerkers mee over zouden gaan en dat de kranten bij NDC van de drukpers zouden blijven rollen.
NDC maakt nu zelf plannen om de titels weer rendabel te maken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!