Premium

DPG Media verenigt mediamerken in nieuw iconisch pand

In het najaar van 2024 verhuisde de Nederlandse tak van het Belgische mediabedrijf DPG Media naar een gloednieuw pand. Hoe werkt dat?

In het najaar van 2024 verhuisde de Nederlandse tak van het Belgische mediabedrijf DPG Media naar een gloednieuw pand, ontworpen om creativiteit en samenwerking te stimuleren. Melanie van Hemert, verantwoordelijk voor People & Sustainability, geeft een kijkje achter de schermen van dit ambitieuze project.

Het indrukwekkende Nederlandse hoofdkwartier met de chique naam Mediavaert, verrijst aan de rand van Amsterdam in het iets minder chique bedrijventerrein Amstel Business Park Zuid dat aan de vooravond staat van een grondige transformatie. Het gebouw is een van ’s werelds grootste hout-hybride kantoorpanden met een oppervlakte van 44000 vierkante meter en biedt plek aan tweeduizend medewerkers werkend voor 25 mediamerken als de Volkskrant, Trouw, Parool, Donald Duck, Qmusic, Joe en NU.nl.

dpg

Van Hemert: ‘We wilden alle medewerkers onder één dak brengen. Het gebouw is ontworpen met het idee om mensen met elkaar te verbinden. Als huis vol creativiteit willen we ervoor zorgen dat mensen elkaar hier ontmoeten – de magie begint als mensen samenkomen, dan ontstaan de ideeën.’ Het open karakter van het gebouw speelt hierin ongetwijfeld een cruciale rol. ‘Je kunt doorkijken naar alle verdiepingen. Alle redacties hebben uiteraard hun eigen plek, maar het is dus makkelijk om andere collega’s te ontmoeten in de ruime gangen met zitjes, bij de koffiecorners of in een van de twee bedrijfsrestaurants.’

dpg

De reacties van de medewerkers over de nieuwe werkplek zijn positief zegt Van Hemert. ‘Men ervaart het gebouw als een fijne, lichte en ondanks het feit dat hier gemiddeld duizend mensen aan het werk zijn - rustige werkplek, waar je – door het open karakter van het gebouw - elkaar inderdaad ook makkelijk ontmoet. Daarnaast klinken ook enthousiaste geluiden over het bedrijfsrestaurant dat meer is dan alleen maar een plek om te eten. Wij zijn een resultaatgericht bedrijf dat altijd maar doorgaat en dan ben je geneigd om in de middag ook heel snel achter je bureau iets te eten, maar als je een plek creëert waar het heel gezellig is en waar je ook nog eens heel goed kunt eten, dan wordt de lunch een ontspannen moment in de dag waar je anderen ziet en waar je graag je bureau even voor verlaat.’

DPG
Melanie van Hemert (r) in gesprek met collega

Het nieuwe onderkomen is ook een ontmoetingsplek buiten werktijd. Regelmatig zijn er borrels in de bar beneden, compleet met flipperkast, pooltafel en voetbaltafel. En de feestelijke momenten ontbreken niet. Van Hemert:  ‘Ons personeelsfeest in oktober was groots, en met Kerst hebben we een live-uitzending die België en Nederland verbindt. Het laat zien hoe hecht onze organisatie is.’

Naast werkplekken biedt Mediavaert ook ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. ‘Op de eerste verdieping bevinden zich de trainingsruimtes. De Campus, ons centrum voor journalistieke ontwikkeling verzorgt daar trainingen waar mediamakers van zowel de Nederlandse als Belgische nieuwsmerken trainingen kunnen volgen om bij te blijven in hun vak, vertelt Van Hemert. ‘Ook de Academy die is gericht op de professionele ontwikkeling van al onze medewerkers biedt een scala aan trainingen waaronder digitale vaardigheden, leiderschap en vakspecifieke trainingen. Voor de fysieke ontwikkeling is er een gym en een ruimte waar je sportklasjes kunt volgen, zoals yoga, boksen en bootcamp.

DPG

Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in het nieuwe pand. ‘De energie die we gebruiken komt van zonnepanelen, legt Van Hemert uit. ‘We vangen, daar waar het kan het regenwater op en gebruiken dat. En er zijn royale buitenruimtes en daktuinen aangelegd die straks niet alleen zorgen voor een mooi buitengebied, maar ook bijdragen aan de biodiversiteit.’

Met Mediavaert heeft DPG Media niet alleen een in het oog springend gebouw neergezet, maar ook een prettige werkplek waar het goed toeven en ontmoeten is.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie