Ooit stond op het oude, verlaten haventerrein op de Rotterdamse Kop van Zuid alleen het oude hoofdkantoor van de Holland-Amerikalijn, de plek waar veel Europeanen per stoomschip naar Amerika vertrokken. Nu, aan de voet van de Erasmusbrug, is er een moderne wijk ontstaan met indrukwekkende werk- en woontorens, het nieuwe Luxor Theater, een bioscoop, het Nederlands Fotomuseum, de Foodhallen en andere horeca. In een van deze werktorens huist Havenbedrijf Rotterdam dat het Rotterdamse haven- en industriegebied beheert, exploiteert en ontwikkelt.
In dit hart van de haven, op de vijftiende verdieping met uitzicht op de Maas, de stad en het hele havengebied, spreken we Karin van de Braak, manager marketing-communicatie, over haar werkplek die volgens eigen zeggen, zelfs na negen jaar niet verveelt. ‘Werken op deze plek is wel magisch hoor. We zitten hier aan de grootste haven van Europa. Om onderdeel te zijn van zo’n dynamisch bedrijf is bepaald geen straf.’
Van de Braak bestiert de marketing-communicatie-afdeling van een organisatie die in totaal zo’n dertienhonderd medewerkers telt. ‘Die mensen werken natuurlijk niet allemaal op de elf verdiepingen die wij bezetten. Zo hebben wij ook veel collega’s die echt in de haven zelf werken.’
Jouw team telt zo’n vijftien medewerkers. Wat moet er precies vermarkt en gecommuniceerd worden? ‘Mijn team is verantwoordelijk voor de positionering en promotie van deze haven. Dit doen wij samen met de bedrijven in de haven want internationaal worden het Havenbedrijf en de bedrijven in de haven onder de naam ‘Port of Rotterdam’ als één geheel gezien. Ook helpen we de bedrijven die hier zitten om zaken te doen. Dat doen we bijvoorbeeld door beursdeelnames waar bedrijven uit de haven zich op een Port of Rotterdam-stand kunnen presenteren. We zijn nu heel erg bezig met verduurzaming. Daarbij zijn onze marketing-communicatieactiviteiten ook heel belangrijk als het gaat om het uitdragen van lopende projecten in de energietransitie of om bedrijven bewust te maken van de urgentie om te verduurzamen en om ze te informeren over hoe ze dat kunnen doen.’
Van de Braak noemt de cultuur binnen het Havenbedrijf open en informeel. ‘We hebben hier een kantoortuin wat het makkelijk maakt om te overleggen en te communiceren. Dat communiceren doen we overigens vooral op de veertiende waar veel zitjes zijn gecreëerd alsook een aantal geluiddichte ruimtes waar je ongestoord kunt bellen. Het marketing-communicatieteam is onderdeel van een grotere communicatieafdeling: communications & external affairs. In totaal telt deze club zo’n zestig mensen. Elk jaar organiseren we een teamdag voor alle collega’s van de afdeling en ook wordt er samen geluncht. Hier wordt niet solistisch achter de laptop gegeten.’
Ondanks dat het Havenbedrijf zo’n dertienhonderd medewerkers telt, worden er jaarlijks ook events voor het hele bedrijf georganiseerd. Zo vertelt Van de Braak: ‘In november is er het sinterklaasfeest, georganiseerd voor de mensen met kinderen, in december gaan we met z’n allen naar het kerstfeest dat dit jaar in de Nieuwe Luxor wordt gevierd en dan is er ook nog een nieuwjaarsbijeenkomst in januari.’
Het is duidelijk, Van de Braak zit bij het Havenbedrijf op haar plek, op ook nog eens een bijzondere plek. Van de Braak: ‘Helemaal waar. Ik word omringd door mensen die goed zijn in hun vak en waar ik veel van kan leren. Deze wereld was toen ik startte, nieuw voor mij en ook complex, maar mijn collega’s waren bereid om alles geduldig en als het moest, vaker uit te leggen. Iedereen hier is trots op de haven en gepassioneerd over hun werk en dat werkt heel prettig.'