Albert Heijn scoort het hoogst op herkenbaarheid en onderscheidenheid met het sound logo 'Dat is het lekkere van Albert Heijn'. Op de voet gevolgd door 'En dat voor die prijs' van Jumbo. Dit blijkt uit onderzoek naar de prestaties van dertig sound logo’s, uitgevoerd door sonic branding agency TAMBR, in samenwerking met Talpa Media en neuromarketing-bureau Unravel Research.
De sound logo top-30 toont aan hoe geluid een directe associatie met een merk oproept, de merkbeleving versterkt en positieve gevoelens opwekt. Met gecombineerde onderzoeksmethoden is de impact van sound logo’s binnen verschillende sectoren geanalyseerd.
Ceo Allard Ruyl van Talpa Media: 'Geluid is een krachtig middel in merkcommunicatie. Hoe klinkt jouw merk? Steeds meer adverteerders denken hier bewust over na en erkennen het belang van sonic branding. Dit onderzoek onderstreept de impact van een goed sound logo dat consistent wordt doorgevoerd over alle kanalen.'
Albert Heijn bovenaan
Het sound logo van Albert Heijn blijkt het bekendst en wordt het sterkst aan het merk gelinkt. Albert Heijn scoort zowel op bekendheid (Fame) als onderscheidend vermogen (Uniqueness) bijzonder hoog, respectievelijk 95 en 86 procent. Bovendien heeft het sound logo een sterke emotionele impact, waarbij het hoog scoort op associaties zoals 'catchy', 'eigentijds' en 'pakkend'. Deze combinatie maakt het volgens de onderzoekers een zeer krachtige brand asset.
Johan van der Zanden, directeur marketing & communicatie van Albert Heijn: 'Onze jingle "Dat is het lekkere van Albert Heijn" is voor veel Nederlanders onmiskenbaar verbonden met ons merk. Dat dit in onafhankelijk onderzoek wordt erkend als het meest herkenbare en gewaardeerde sound logo maakt ons enorm trots. Hiermee wordt aangetoond hoe belangrijk herkenbaarheid is om de kracht en effectiviteit van je campagnes te versterken en klanten te raken.'
Ook Douwe Egberts, Jumbo en Kruidvat scoren hoog
Naast Albert Heijn zijn de sound logo’s van Douwe Egberts, Jumbo en Kruidvat het bekendst. Ze worden het sterkst aan het merk gelinkt. Langlopende sound logo’s zoals Hornbach, Douwe Egberts en Unox worden het meest als ‘intens’ ervaren. Deze merkgeluiden zijn ook zeer goed in staat om een breed scala aan emoties aan zich te binden.
De in 2023 vernieuwde sound logo’s van Odido, Jumbo en Lidl presteren al bijna net zo goed als hun voorgangers. Campina scoort zowel hoog met het sound logo, als met het gezongen ‘Goodmorning’ uit de campagnes. Dat betekent dat merken de ruimte hebben voor meerdere muzikale herkenningspunten.
Groeikansen
De sound logo top-30 is een initiatief van sonic branding agency Tambr. 'Sound logo’s zijn belangrijk voor het laden van merken. Herkenbaarheid en emotionele impact gaan hand in hand. Voor een optimaal sound logo is het belangrijk deze twee aspecten samen te laten werken. Strategisch gebruik van sound logo’s biedt groeikansen', zegt Willemijn van Hussen, commercieel directeur bij Tambr.
Meer inzichten in de prestaties van sound logo’s staan hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!