De totale omzet van twaalf toonaangevende bedrijven in de buitenreclame steeg in 2019 naar 211 miljoen euro, een groei van meer dan 8 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De groei is vooral te danken aan digital-out-of-home (DOOH). Daar steeg de omzet met 34 procent zeer sterk naar 75 miljoen euro.
Dat blijkt uit cijfers van Outreach, waarin de twaalf bedrijven samenwerken.
De digitale groei werd met name gerealiseerd door uitbreiding van het aantal digitale schermen in Nederland en een betere bezetting op de bestaande schermen. De flexibiliteit bij de inzet van DOOH maakt dat adverteerders en bureaus het medium steeds meer omarmen en het daarmee vast onderdeel maken van de mediamix met onder andere tv en online, constateert Outreach.
Traditionele omzet in de min
Tegenover de forse groei van DOOH staat een daling in omzet van traditionele (poster) omzet met 2,3 procent naar 136 miljoen euro. Enerzijds heeft dit te maken met kannibalisatie, anderzijds is ook het aantal beschikbare vlakken licht gedaald.
De totale verhouding tussen de traditionele en digitale buitenreclame was in 2019 64 versus 36 procent.
Eric Kip, voorzitter Outreach: 'In navolging van wat al gebruikelijk is in andere mediakanalen hebben we in 2019 met twaalf toonaangevende buitenreclame-exploitanten besloten om elk kwartaal de netto-omzetten bij een notaris te deponeren. We hebben nu de totaalcijfers van 2018 en 2019 en zien de bevestiging dat buitenreclame zich zeer goed ontwikkelt in een steeds meer gefragmenteerd medialandschap. Voor 2020 hebben we de verwachting dat de totale groei van buitenreclame plus 5 procent zal gaan bedragen.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!