Premium

'Digitale snelwegmasten waren het touchpoint dat nog ontbrak binnen ons portfolio'

Guy Grimmelt, marketing & sales director bij Global, over de overname van de digitale reclamemasten van Hillenaar.

De overname van de digitale snelwegmasten van Hillenaar is een belangrijke stap voor Global. Wat waren de belangrijkste strategische overwegingen achter deze overname?

'Eigenlijk waren de digitale snelwegmasten het touchpoint dat nog ontbrak binnen ons buitenreclameportfolio. En in onze missie om "iedereen buitenshuis te bereiken" is dit echt een sterke aanvulling. Met dit diverse netwerk kan elke adverteerder elke doelgroep bereiken, of hij nu de massa willen bereiken of juist heel lokaal willen adverteren.'

Waarom nu? Was er een specifieke aanleiding of marktkans die dit moment de juiste maakte?

'Om eerlijk te zijn, heeft Hillenaar ons benaderd. Hillenaar zag ook dat een breder portfolio nodig is om toekomstbestendig te blijven. Voor ons was het overnemen van een volledig netwerk van snelwegschermen de enige manier om echt mee te doen in dit segment. Dus ja, aangezien we niet de enige geïnteresseerden waren, moet je dan serieus proberen de deal met Hillenaar rond te krijgen.'

Hoe moet de integratie van deze 66 digitale snelwegschermen de campagnes en mogelijkheden voor jullie adverteerders verbeteren?

'Snelwegschermen voegen een serieus bereik toe aan de traditionele massacampagnes. Maar de schermen zijn ook goed om specifieke doelgroepen te bereiken, op de juiste locatie en het juiste moment. Denk aan een focus op jonge gezinnen in het weekend. En doordeweeks zou je bijvoorbeeld kunnen inspelen op de zakelijke reizigers die onderweg zijn. 

Het interessante aan ons netwerk is dat we naast de schermen langs de snelweg ook onder andere deze doelgroepen op andere locaties buitenshuis kunnen bereiken, zoals de boodschapper in de supermarkt.'

Hoe verwachten jullie dat dit de concurrentiepositie van Global in de Nederlandse markt zal versterken?

'Objectief gezien kun je niet om ons heen. Ons portfolio biedt alles van bushokjes op straat tot digitale schermen bij tankstations, treinstations, winkelcentra, winkelstraten, supermarkten en nu ook langs de Nederlandse snelwegen. Tenzij je op zoek bent naar een heel specifieke locatie, zoals het centrum van Amsterdam, maar die kun je dan gericht inkopen. Wil je Nederland buitenshuis op grote schaal bereiken, op het juiste moment en op relevante plekken, dan moet je wel bij Global beginnen.'

A2 reclamemast
Hoe verloopt de samenwerking met Hillenaar Outdoor na de overname? Zijn er gezamenlijke initiatieven?

De samenwerking blijft bestaan, want Hillenaar blijft het netwerk onderhouden. We zullen ook blijven kijken naar mogelijkheden om dat samen verder te versterken.'

Zijn er nog verdere uitbreidingsplannen of innovaties die we kunnen verwachten?

'We zijn altijd kritisch geweest op wat we willen en kunnen toevoegen, dus sommige netwerken laten we bewust links liggen. Maar er zijn zeker nog kansen in de markt die we zien, alleen gaan we die hier natuurlijk niet prijsgeven.

Wat innovatie betreft richten we ons vooral op creatie, onderzoek, het verder uitbouwen van programmatic salesmogelijkheden en besteden we extra aandacht aan onze ESG-doelstellingen om duurzame groei te waarborgen.'

Aangezien we niet de enige geïnteresseerden waren, moesten we serieus proberen de deal met Hillenaar rond te krijgen
Hoe kijk je aan tegen de ontwikkelingen rond het nieuwe buitenreclameonderzoek BRO Next?

'BRO Next is een geweldige stap vooruit in mediaonderzoek, hoewel het bij de lancering natuurlijk wat opstartproblemen heeft gekend. Dat is niet ongewoon en ik verwacht dat er nog wel meer verbeteringen zullen komen. Maar de basis is stevig en dit zou bureaus en adverteerders nog meer vertrouwen moeten geven in ons medium.'

Gaan de snelwegschermen al mee in BRO Next?

'Als het gaat om de snelwegschermen staan we nog aan het begin, omdat dit netwerk pas vorige week is gepubliceerd in BRO Next. Maar we zijn druk bezig om die nieuwe inzichten snel in onze systemen te integreren. Dit moet natuurlijk wel in samenspraak met alle bureaus en adverteerders. 

Oh ja en op 5 september organiseren we het evenement "Impact" voor onze klanten, waar we onder andere samen met Aleit Veenstra, waarnemend directeur JIC BRO, uitgebreid zullen ingaan op BRO Next.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie