De eerste week Utopia, een analyse

Het lijkt erop dat SBS met Utopia iets te pakken heeft. Wat deed het programma voor het marktaandeel van SBS?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Analyse door Marjon van Diepen, insights director bij GroupM

Utopia heeft de eerste week ver boven verwachting gescoord. Elke dag keken meer dan een miljoen mensen tussen 19:30 en 20:00u naar Utopia. Op basis van het kijkgedrag van de eerste uitzendweek blijkt dat het marktaandeel in het tijdvak 19-20u voor SBS 6 ruimschoots is verdubbeld op de commercieel interessante doelgroepen (o.a. 20-49 jaar).

Utopia heeft ook een positief effect op het marktaandeel van de gehele avond (18-24u) voor SBS 6. Op doordeweekse dagen gaat het om een stijging van ca. 70 procent binnen de belangrijke doelgroep 20-49 jaar. Gezien de sterke concurrentie van de gevestigde kijkcijferkanonnen De Wereld Draait Door en het Half 8 Nieuws is dit een bewonderenswaardige prestatie. De timing van de concurrentie blijkt deels in het voordeel van Utopia te werken. Het tweede deel van het programma wordt namelijk beter bekeken omdat DWDD en het Half 8 nieuws dan zijn afgelopen waardoor er massaal naar Utopia wordt gezapt.

Mede door veelvuldige promotie en PR is de eerste aflevering zeer goed gekeken. Hoopgevend is dat de kijkers meerdere afleveringen hebben gezien en dat Utopia een positief effect heeft op de rest van de avond. Uiteraard helpt het voor de binding met de kijker dat er online veel wordt geboden. Alleen afgelopen vrijdag viel het aantal kijkers tegen op de doelgroep 20-49 jaar, met name het jongste gedeelte van de doelgroep en de lichte SBS-kijkers.

Een real life soap die een jaar lang wordt uitgezonden is uniek. Daardoor is het moeilijk om nu al een voorspelling geven voor de rest van het jaar. Alles is afhankelijk van de ontwikkeling van de verhaallijnen en de karakters. GroupM voorspelt wel dat de cijfers het eerste kwartaal nog goed zullen zijn. Ook bij een lichte terugval in kijkers, zal Utopia een positieve bijdrage leveren aan het marktaandeel van SBS 6. Vanaf april daalt altijd de kijktijd in de vooravond, vanaf dat moment wordt het extra spannend of de kijkers trouw blijven.

DWDD blijft constant hoog scoren op de doelgroep 20-49 jaar en krijgt daar meer 50+ers bij. De enige leeftijdsgroep die minder kijkt naar DWDD wordt gevormd door kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar, een logisch gevolg van de verhuizing van Ned3 naar Ned1.

Ned3 zakt behoorlijk in performance en de nieuwe soap Startup moet genoegen nemen met slechts 54.000 kijkers (6+). RTL 4 heeft het meest te verliezen op dit tijdvak. Het Half 8 nieuws en in mindere mate RTL Boulevard trokken minder kijkers in de tweede week.

Bron: StichtingKijkOnderzoek (exclusief uitgesteld kijken)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie