Wordt Bol.com de nieuwe Hyves?
De grootste webwinkel ter wereld, Amazon, komt met een Nederlandse website. Dat berichtten zowel de Telegraaf als Tweakers.net. Er komt een Nederlandse marketingafdeling, maar de distributie zal aanvankelijk verlopen via Duitsland en Groot-Brittannië.
Bol.com, 's vaderlands grootste webwinkel, geeft aan zich voor te gaan bereiden op de komst van deze gigantische concurrent. Ik vraag mij af of dit niet veel eerder had moeten gebeuren, aangezien het Europese hoofdkwartier van Amazon zich al langere tijd in de Benelux bevindt. Het was dus vrij logisch dat ze ooit de Nederlandse markt zouden gaan betreden. Veronderstellende dat Bol.com inderdaad al veel eerder is begonnen met de voorbereiding op de komst van Amazon, blijft de vraag, hebben ze dat voldoende goed gedaan?
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe heer Ropers, directeur van Bol.com, reageert in Emerce vrij laconiek op deze ontwikkeling. Hij zegt daarin bijvoorbeeld dat het niet gaat om de concurrentie, maar om de waarde dat het bedrijf kan toevoegen aan de klant. Maar gaat het daarbij ook niet gewoon om concurrentie? Degene die het meest kan toevoegen aan de klant, wint. Ook vergeet de heer Ropers hierbij het onderzoek van Forrester dat aangeeft dat consumenten alleen maar kijken naar de beste deal. De directeur van Bol.com haalt even later ook nog zijn eigen stelling onderuit door te zeggen: "Het enige dat telt in een wereld van toenemende transparantie, is dat je winkel voor de klant echt beter is dan de alternatieven, of deze nu offline of online zijn." Een zuivere vorm van gezonde concurrentie mijns inziens.
Ook vergelijkt de heer Ropers de komst van Amazon met de eerdere komst van internet-gigant Zalando. Zalando heeft veel meer concurrenten in Nederland, is wereldwijd kleiner dan Amazon en heeft minder schaalvoordelen. De komst van Amazon vergelijken met die van Zalando lijkt me uiterst onverstandig van Bol.com. En waarom wel Zalando noemen, maar geen oog hebben voor een vergelijking met Facebook, dat Hyves letterlijk aan het verslinden is. Of Google, dat alle andere zoekmachines overbodig maakte. Doordat Ropers vervolgens Amazon als "niet de laatste grote internationale of nieuwe partij" beschrijft krijg ik echt het gevoel dat hij niet wil toegeven voor welk probleem zijn bedrijf komt te staan als het over een paar maanden zo ver is.
Amazon is namelijk veel groter dan Bol.com, heeft veel meer ervaring, grotere schaalvoordelen, meer experts in dienst en veel meer geld in kas. Daarnaast is Amazon ook ontzettend klantgericht en probeert het bedrijf zijn processen ook continue te verbeteren. Erger nog, Amazon heeft precies dezelfde doelgroep als Bol.com en zoals het er nu uitziet kan Amazon op elk gebied makkelijk de concurrentie aan met Bol.com.
Hyves maakte zich een aantal jaar geleden ook niet al te veel zorgen over de komst van Facebook naar Nederland. Het eens zo grote sociale netwerk is nu al geruime tijd op zijn retour. Wil Bol.com ervoor zorgen niet op een dergelijke manier overrompeld te worden door de komst van Amazon, zal het zich in ieder geval iets meer zorgen moeten gaan maken en de problemen niet onder de tafel schuiven. Als ze dat niet doen hoeven ze in ieder geval minder Sinterklaasgedichten te sturen, want heel druk zullen ze het niet meer krijgen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid