Overslaan en naar de inhoud gaan

"Winkelier laat winkel leeg, klanten betalen toch" is niet vreemd

In het AD van vrijdag 2 januari jl. stond het volgende bericht:
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

"Een Britse winkelier wilde zo graag vrij zijn op tweede kerstdag, dat hij zijn winkel zonder personeel open liet. Hoewel er geen enkele medewerker in de zaak aanwezig was, betaalde elke klant keurig, zei de man vrijdag in de Britse krant Daily Mail.

related partner content for mobile comes here

Tom Algie, eigenaar van een doe-het-zelfzaak in het dorpje Settle, had aan het begin van de dag een emmer bij de kassa neergezet. Ernaast hing een briefje: “Ja, iedereen is vandaag vrij, ik ook, dus pak wat je wilt kopen en doe het geld hierin. Prettige kerst.” Aan het eind van de dag vond Algie ruim 187 Britse pond (ongeveer 196 euro) in de bak, naast enkele dankbriefjes."

Gedurfd van Algie om in een tijd van economische crisis je winkel onbeheerd achter te laten en er op te vertrouwen dat de klanten geld achterlaten in de emmer?

Het risico is zeker aanwezig dat misbruik van de situatie wordt gemaakt. Of was het een goed ingecalculeerd risico?

In het boek van Levitt en Dubner, wordt een experiment beschreven van Paul Feldman.

Feldman verkoopt in Washington bagels aan kantoorpersoneel. Elke morgen brengt hij verse bagels met roomkaas en een mandje voor het geld. Kosten voor een broodje met roomkaas $ 1. Aan het einde van de dag haalt hij de restanten en het geld op. Hij startte het experiment in het kantoor waar hij werkte en daar werden 95% van de broodjes betaald.

Het bedrijf waar hij werkte werd overgenomen en omdat zijn kinderen het huis uit waren en de hypotheek was afgelost ging hij zich toeleggen op de verkoop van bagels aan veel meer kantoren. Met succes. Hoewel bij sommige kantoren "slechts" 80% van de broodjes werden afgerekend.

Vraag blijft of Algie misschien het boek Freakonomics had gelezen en dat het ingecalculeerd risico was. Waarschijnlijk niet omdat Algie in het artikel in de Daily Mail aangeeft dat het een impulsieve en intuitieve beslissing was.

Kan dit op grotere schaal toegepast worden en kunnen mkb-bedrijven daarmee besparen op beveiligingskosten?

Voor het volledige artikel in de Daily Mail klik je op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in