Weinig inzicht gebruik gemeentelijke websites
Slechts een kwart van de gemeenten en 5 provincies leverden bruikbare bezoekersgegevens aan. Of omdat deze niet voor handen waren, of omdat niet achterhaald kon worden op welke manier het aantal bezoekers werd gemeten. De wel bruikbare bezoekersaantallen kwamen over geheel 2002 uit op gemiddeld 1.200 unieke bezoekers per 1.000 inwoners bij gemeenten en 165 per 1.000 inwoners bij provincies.
Zware wissel
In driekwart van de gemeenten en alle provincies is de afdeling communicatie verantwoordelijk voor de website. Kleine gemeenten besteden minimaal gemiddeld 8 uur tot 16 uur per week aan de website. Zelfs deze bescheiden inzet trekt echter al een zware wissel op de personele capaciteit. Grote gemeenten blijken in verhouding tot het veel grotere aantal mensen dat in de organisatie werkzaam is, veel minder tijd te besteden aan de website dan kleine gemeenten. Voor kleinere gemeenten liggen de kansen dus met name op het terrein van (intergemeentelijke) samenwerking.
De kosten voor het jaarlijkse onderhoud van de website variëren van ruim 5.000 euro tot 25.000 euro. Minder dan de helft (42 procent) van de gemeenten heeft jaarlijks geld om de website verder te ontwikkelen. Toch staan het verbeteren en uitbreiden van de dienstverlening via internet hoog op de gemeentelijke en provinciale internetagenda.
Het onderzoek is voor burger@overheid uitgevoerd door Daadkracht Advies en Managementdiensten en heeft in de eerste helft van 2003 plaatsgevonden. In totaal hebben 183 gemeenten en 8 provincies meegewerkt aan het onderzoek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid