Overslaan en naar de inhoud gaan

Wake-up call! Onze spelregels doen er niet meer toe

Tom de Bruyne over de beïnvloedingsindustrie/koffiedik kijken.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Tekst: Tom de Bruyne*

related partner content for mobile comes here

Vorig jaar argumenteerde ik tijdens het dat we in 2016 de transformatie van de reclame-industrie naar de beïnvloedingsindustrie zouden zien.

Mijn pleidooi was om ons vakmanschap niet meer in termen van creativiteit te definiëren. Creativiteit is een middel, geen doel. Ons vakmanschap is gedragsbeïnvloeding.

Ander uitgangspunt

Onze taak als branche is om diep menselijk inzicht in hoe mensen beslissingen nemen te vertalen in economische waarde voor onze klanten. Dat is een heel ander uitgangspunt.

Psychologie en technologie, kunst en wetenschap, strategie en tactiek, analoog en digitaal staan in deze definitie op gelijke voet. Agressief experimenteren en variëren met elk van deze parameters, is de grootste garantie op marketingsucces. 

Kwam mijn voorspelling uit? Ja en nee.

Nee, omdat marketing en reclamebureaus het compleet afleggen tegen technologiebedrijven. We dreigen oude ambachtsmensen te worden in een wereld die door technologie compleet veranderd is.

Maar je kunt ook argumenteren dat de voorspelling wel uit kwam. We leven onmiskenbaar in een tijd van exponentiële groei van gedragsbeïnvloeding. Algoritmes worden steeds slimmer in het profileren en targeten, persuasion design en conversie tactieken wordt steeds vernuftiger, Facebook heeft velen van ons op het niveau van verslaafde schermzombies gekregen.

Twee fenomenen toonden in 2016 aan hoe machtig de beïnvloedingsindustrie geworden is.

Formule1 rijden in een 2CV

Ten eerste: Google is in zijn eentje verantwoordelijk voor 60 procent van alle groei in online marketing, Facebook 43 procent. Het aandeel van alle andere spelers kromp. Digitaal campagne voeren zonder de algoritmes van Google en Facebook gebruiken is als Formule1 rijden in een 2CV.

Trump

Ten tweede: De verkiezing van Trump. De manier waarop massapsychologie, technologie, mediatactieken en propaganda samenkwamen, blies alle klassieke campagnewetten op.

Beide fenomenen moeten voor iedereen in deze industrie een wake-up call zijn dat het echte spel niet meer volgens onze spelregels gespeeld wordt.

*Tom de Bruyne is oprichter van SUE Amsterdam

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in