Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom je moet experimenteren

De column van Tom de Bruyne.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Goede gedragsontwerpers hebben twee eigenschappen gemeen: een fascinatie voor psychologie en experimenteerdrang.

related partner content for mobile comes here

Betekenisvol gedrag uitlokken

Experimenteerdrang is een mooie eigenschap. Je gaat ervan uit dat je het antwoord niet weet, maar je legt een grote nieuwsgierigheid aan de dag om uit te vogelen welk mogelijk antwoord werkt en welke niet. Daarbij behandel je je eigen ideeën als hypotheses en probeer je zo snel en zo goedkoop mogelijk te achterhalen of je hypothese betekenisvol gedrag kan uitlokken. Mensen met experimenteerdrang geloven dat ze de realiteit naar hun hand kunnen zetten door dingen uit te proberen. Ze zien falen niet als iets negatiefs, maar als een interessante uitkomst van een hypothese die nu van het lijstje geschrapt kan worden.

Wat Trump goed doet

Donald Trump is een extreme prototyper. Trump wordt vaak verweten dat hij geen marktonderzoek doet om zijn boodschap bij te schaven. Iets wat iedere andere kandidaat wel doet. Maar wat Trump doet is veel beter: hij gebruikt Twitter constant als een focusgroepkanaal. Hij gooit er talloze wilde probeerseltjes in, kijkt vervolgens welke worden opgepikt en gebruikt deze dan weer in zijn speeches. Omgekeerd: tijdens zijn speeches observeren hij en zijn team hoe zijn publiek reageert op uitspraken en degene die effect hebben, herhaalt hij. Vanuit deze optiek kun je stellen dat niemand zo diep geconnecteerd is met zijn publiek als Trump.

Verliefd op het probleem

Wat is het onderscheid tussen goede en slechte creatieven? Volgens Julie Zhuo, de vicepresident productdesign van Facebook is het verschil heel simpel: goede creatieven zijn verliefd op het probleem, slechte creatieven zijn verliefd op de oplossing. Goede creatieven proberen iets uit, merken snel of hun experiment al dan niet werkt en zo niet, dan zoeken ze gewoon naar een nieuwe oplossing om uit te proberen. Slechte creatieven zijn niet op zoek naar oplossingen, maar naar ideeën. Slechte creatieven hebben geen experimenteerdrang.

Deze column staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 9, dat 6 september zal verschijnen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in