Verwachte recessie heeft gevolgen voor uitgaven van Nederlanders
Markteffect is een full-service onderzoeksbureau waar de klant wordt gezien en benaderd als een goede vriend. Voor ieder onderzoek is Markteffect dé expert die oplossingsgericht, ondernemend, innovatief en servicegericht te werk gaat. Volgens Markteffect is elk onderzoek uniek, waardoor er uitgebreid mee wordt gedacht met elk vraagstuk. In het onderzoeksproces wordt het doel van de opdrachtgever centraal gesteld. Zo helpt Markteffect snel, gericht en relevant met het zetten van de volgende stap. Markteffect, onderdeel van de ME Research Group, is in 2023 voor de tiende keer uitgeroepen tot FD Gazelle!


De energieprijzen blijven oplopen, alles om ons heen lijkt duurder te worden en centrale banken zijn genoodzaakt om de rente verder te verhogen wegens de aanhoudende prijsstijgingen. Er wordt al maanden gespeculeerd over een recessie, maar belanden we daar ook in? Maar liefst 80% van de Nederlanders verwacht van wel, waarvan 44% zelfs een zware recessie verwacht. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect.
Hoewel het merendeel een zware recessie verwacht, houdt ruim een derde van de Nederlanders (36%) ook rekening met een milde recessie. Opvallend genoeg zijn het voornamelijk de hoger opgeleide Nederlanders (45%) en meer mannen (43%) dan vrouwen (30%) die een milde recessie verwachten.
Er is ook een deel van Nederland dat geen recessie verwacht (7%) of niet weet of zij een recessie verwacht (13%). Voornamelijk Nederlanders met een lager opleidingsniveau (22%) weten niet of zij verwachten dat er een recessie plaats zal vinden. Er zijn meer vrouwen (18%) dan mannen (8%) in onwetendheid over de mogelijke recessie.
Minder grote uitgaven
Mocht er daadwerkelijk een recessie komen, dan geeft een meerderheid (57%) aan dat zij een grote uitgaven (zeker) zouden tegenhouden. Onder grote uitgaven verstaan we uitgaven zoals een nieuwe bank, auto, vakanties, enzovoorts. De populairste categorieën om op te bezuinigen tijdens een recessie zijn vakanties (64%), uitjes (60%), kleding (52%) en het interieur (49%). Minder vaak verwacht men te bezuinigen op sport (15%) en verzekeringen (12%).
Drie op de tien Nederlanders (28%) verwacht ook op zijn of haar boodschappen te gaan bezuinigen door grote uitgaven te vermijden. Men wil dit voornamelijk gaan doen door meer boodschappen te kopen die in de aanbieding zijn (77%) en door alleen het hoognodige te kopen en luxeproducten achterwege te laten (58%). Tot slot is meer dan een kwart van de Nederlanders (28%) van plan om van supermarkt te wisselen tijdens een recessie, bijvoorbeeld naar een discount supermarkt.
Onderzoeksverantwoording
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in september 2022 onder een representatieve steekproef van 411 Nederlandse respondenten van 18 jaar of ouder.
Meer lezen?
Benieuwd naar meer resultaten uit dit onderzoek? Bekijk dan de gratis whitepaper, hier!
Markteffect is een full-service onderzoeksbureau waar de klant wordt gezien en benaderd als een goede vriend. Voor ieder onderzoek is Markteffect dé expert die oplossingsgericht, ondernemend, innovatief en servicegericht te werk gaat. Volgens Markteffect is elk onderzoek uniek, waardoor er uitgebreid mee wordt gedacht met elk vraagstuk. In het onderzoeksproces wordt het doel van de opdrachtgever centraal gesteld. Zo helpt Markteffect snel, gericht en relevant met het zetten van de volgende stap. Markteffect, onderdeel van de ME Research Group, is in 2023 voor de tiende keer uitgeroepen tot FD Gazelle!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid