Vakantiegedrag 50-plussers


Printreclames van reisorganisaties scoren vooral hoog op herkenbaarheid: 35% van de 50-plussers geeft aan zich te herkennen in de voorgelegde printadvertenties. Internet wordt vooral gebruikt tijdens de oriëntatiefase en minder tijdens de boekingsfase.
In het onderzoek ‘Vakantiegedrag 50-plussers’ van het Familie Kenniscentrum (FKC) is het oriëntatie- en boekingsgedrag van de 50-plusser onderzocht.
Rol media
Herhalingsbezoek speelt een belangrijke rol in het keuzeproces voor een vakantiebestemming. Televisieprogramma’s en speciaal aanbevolen reizen door televisieomroepen hebben minder grote invloed op het keuzeproces dan beoordelingen op recensiesites en artikelen in tijdschriften. 55% van de 50-plussers zou zeker of waarschijnlijk een reis bij een reisorganisatie boeken als de organisatie goed wordt beoordeeld op recensiesites. De meest bezochte beoordelingssite is Zoover.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Advertenties Landal GreenParks en DFDS Seaways scoren het hoogst.
De printadvertenties van Oostenrijks Toeristenbureau, DFDS Seaways, Djoser, Drietour, Freetime Company, Goed Idee Reizen, Hotel ’t Kruisselt, Landal GreenParks, Hotel Grossfeld, Pharos en Visit Luxembourg zijn in dit onderzoek door 50-plussers beoordeeld. De advertentie van DFDS Seaways scoort het hoogst omdat men het vooral herkenbaar (28%), leuk (23%) en enthousiasmerend (20%) vindt. De reclame van Landal GreenParks scoort vooral hoog op herkenbaarheid (49%).
Vakantie steeds vaker met (klein)kinderen
Samenzijn en gezelligheid zijn de meest genoemde redenen om op vakantie te gaan. Meer dan de helft van de 50-plussers is de afgelopen vijf jaar minimaal één keer met ouders of (klein)kinderen op vakantie gegaan. In de helft van de gevallen (47%) gaat men met de ouders, kinderen en/of kleinkinderen op een wat langere vakantie naar het buitenland. Kinderen (62%) nemen het vaakst het initiatief om een gezamenlijke familievakantie te ondernemen (kinderen zijn in dit geval 50-plusrespondenten die hun ouders en/of (klein-)kinderen meenemen op vakantie).
Onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd in juli 2012 door onderzoeksbureau Veldkamp in opdracht van het FKC onder 534 50-plussers. In de vragenlijst zijn elf printadvertenties aan de respondenten voorgelegd. Hierbij is de splitrunconstructie toegepast waarbij elke respondent twee van de elf printreclames voorgelegd kreeg. De volledige whitepaper is via deze link gratis aan te vragen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid